Sprzedażą malarstwa zajmują się zarówno twórcy, jak i mecenasi czy kolekcjonerzy sztuki. Obecnie sprzedaż obrazów w dużym stopniu przeniosła się do Internetu. Kiedyś była nie do pomyślenia i przez purystów uważana za świętokradztwo, a dziś jest jednym z narzędzi dotarcia do idealnych klientów. Jak wygląda rynek sztuki online i gdzie można sprzedawać obrazy?
Internetowe domy aukcyjne
Sprzedaż obrazów w domach aukcyjnych to najbardziej oczywisty trop. Internetowe domy i portale aukcyjne działają na zasadzie komisu. Zaletą jest spory potencjał marketingowy i korzystne warunki współpracy, jakie oferują te podmioty. Oczywiście wyłącznie te renomowane, cieszące się dobrymi opiniami. Minusem - konieczność zapłaty prowizji. Jednak warto mieć świadomość, że cena uzyskana podczas licytacji i tak może być wyższa niż podczas samodzielnej sprzedaży obrazu.
Własne kanały online kolekcjonerów sztuki i artystów
Drugą możliwością są strony internetowe, blogi i kanały social media artystów i kolekcjonerów. Plusem takiego rozwiązania jest możliwość budowania indywidualnych relacji z klientami oraz brak konieczności odprowadzania prowizji dla pośrednika. W przypadku mało rozpoznawanych twórców lub kolekcjonerów, konieczne jest jednak zbudowanie własnej społeczności, co może być czaso- i pracochłonne. A kiedy już to zrobimy, własny kanał sprzedaży nie da niestety gwarancji sprzedaży po satysfakcjonującej cenie. Stąd w przypadku początkujących na rynku sztuki, sprzedaż obrazów lepiej zlecić profesjonalistom i ustalić cenę minimalną posiadanego dzieła.