Na ten moment mieszkańcy sosnowieckiego Zagórza czekali 38 lat. We wtorek 22 września wbita została symboliczna „pierwsza łopata” na placu budowy nowej linii tramwajowej, która od istniejącej pętli doprowadzona zostanie do ronda im. Jana Pawła II. Pod koniec stycznia 2023 roku po nowych torach zaczną kursować tramwaje.
– Parafrazując tekst piosenki zespołu Golec uOrkiestra można by rzec, że… tu na razie jest ściernisko, ale będzie torowisko – powiedział Bolesław Knapik, Prezes Zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A. chwilę przed tym, gdy wspólnie z Prezydentem Sosnowca, Przewodniczącą sosnowieckiej Rady Miasta, wiceprzewodniczącym Rady Nadzorczej Spółki oraz Prezesami firm realizujących prace budowlane wbił w ziemię łopatę, symbolicznie rozpoczynając budowę pierwszej od 38 lat nowej linii tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
– Jesteśmy blisko miejsca, gdzie ta ostatnia budowana przez naszą firmę linia się kończy. Po tych 38 latach będziemy kontynuować budowę trasy, która da zupełnie nowe możliwości komunikacyjne mieszkańcom Zagórza. Mam nadzieję, że prace będą przebiegać zgodnie z planem i na początku 2023 roku spotkamy się tu na inauguracyjnym przejeździe tramwaju po nowym torowisku do ronda imienia Jana Pawła II – dodał prezes Bolesław Knapik. Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie od dotychczasowej pętli tramwajowej poprzez dwupoziomowe skrzyżowanie z ul. Braci Mieroszewskich (tunelem pod jezdnią), przez nieużytki do al. Wolności, przez ul. ks. Blachnickiego i dalej wzdłuż ul. Białostockiej, al. Paderewskiego i ul. Marszałka Rydza Śmigłego do ronda im. Jana Pawła II, gdzie planowane jest zakończenie trasy pętlą tramwajową. Wartość zadania zgodnie z zapisami umowy wynosi niespełna 88,6 mln zł netto.
– Realizujemy kolejny krok w naszym programie bezpiecznego Zagórza i zapewnienia mieszkańcom lepszej i sprawniejszej komunikacji miejskiej. Dzięki odpowiednim programom sygnalizacji świetlnej na nowej linii tramwaj uzyska priorytet na przejazdach przez drogi. Nowe przystanki będą rozmieszczone oczywiście zgodnie z zasadami technicznymi, ale w takich lokalizacjach, które zapewnią mieszkańcom szybki dostęp. Będą ponadto powiązane z przystankami autobusowymi, co usprawni przesiadki – podkreślał Arkadiusz Chęciński, Prezydent Sosnowca.
Budowa jest skomplikowana – wieloetapowa i wielobranżowa. W pierwszej kolejności prace budowlane prowadzone będą w rejonie ul. Braci Mieroszewskich w sąsiedztwie parkingu znajdującego się tam supermarketu. Na listopad planowane jest wprowadzenie ograniczeń w ruchu kołowym na ul. Braci Mieroszewskich i rozpoczęcie przezbrojeń terenu pod budowę tunelu tramwajowego. – Przed nami zadanie niełatwe wymagające koordynacji prac z wielu obszarów, dlatego skład naszego konsorcjum został tak dobrany, aby wszystkie te obszary zabezpieczyć. Pierwsze prace rozpoczną się już w najbliższych dniach, będą to roboty przygotowawcze, częściowo ziemne oraz przezbrojeniowe związane z budową nowego torowiska. Pod koniec października planujemy rozpocząć przebudowę sieci kanalizacyjnej. Prowadzenie tych prac nie będzie na razie wiązało się z większymi utrudnieniami dla mieszkańców – zapewnił Robert Wach, dyrektor kontraktu Eurovia Polska S.A. W ramach budowy wiaduktu nad torami tramwajowymi na ul. Braci Mieroszewskich powstanie centrum przesiadkowe z przystankami tramwajowymi zlokalizowanymi pod wiaduktem i autobusowymi na wiadukcie. Połączy je klatka schodowa oraz windy. Na drugim końcu nowego odcinka przebudowane zostanie rondo, mieszcząc w środku pętlę tramwajową, a przystanki – końcowy i dwa początkowe – z torem odstawczym i punktem dyspozytorskim usytuowane zostaną w pasie dzielącym jezdnie ul. Marszałka Rydza Śmigłego.
Inwestycja pn. „Budowa linii tramwajowej w dzielnicy Zagórze od pętli tramwajowej do ronda Jana Pawła II w Sosnowcu” jest jednym z zadań „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko - Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego – etap I” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.