Co warto wiedzieć o dobrach komplementarnych i dobrach substytucyjnych?

Jak powszechnie wiadomo popyt na poszczególne towary może być w dużym stopniu uzależniony od cen innych dóbr dostępnych na rynku. Jeżeli cena danego towaru znacząco wzrasta to zwiększa się popyt na jego substytuty. Inaczej zaś sytuacja wygląda w przypadku dóbr uzupełniających się, czyli dóbr komplementarnych. W takim przypadku wzrost ceny dobra komplementarnego powoduje spadek popytu na dane dobro i tym samym spadek popytu na produkt, który jest jego uzupełnieniem. Co zatem dobrze jest wiedzieć na ten temat?

Dobra substytucyjne – podstawowe informacje

Substytuty to produkty, które spełniają podobne funkcje i charakteryzują się zbliżonymi cechami, dlatego też bez większego problemu mogą zastąpić dany produkt w zaspokajaniu konkretnej potrzeby. Są to, więc tak zwane produkty konkurencyjne dla danego dobra. O wyborze danego dobra substytucyjnego decyduje nie tylko cena, ale również indywidualny osąd i preferencję konsumenta. Do znanych przykładów dóbr substytucyjnych zalicza się np.: masło i margarynę, herbatę i kawę czy też gaz i benzynę. Oprócz bliskich substytutów możemy wyróżnić także substytuty dalsze. Jeżeli cena danego towaru będzie stale wzrastać to klienci będą zainteresowani kupnem tańszych zamienników. Warto pamiętać o tym, że substytutami są także produkty z tej samej kategorii, ale należące do innych marek. Jeżeli więc cena danej marki herbaty jest bardzo wysoka konsumenci mogą rozważyć zakup herbat innych marek.

Przykłady dóbr komplementarnych

Dobra komplementarne to takie dobra, które są konsumowane razem. Wśród przykładów dóbr uzupełniających można wymienić między innymi: odtwarzacz płyt cd i płyty cd, samochód i paliwo, laptop i ładowarka do niego, prąd i żarówki. Takie dobra uzupełniają się wzajemnie w zaspokajaniu konkretnych potrzeby odbiorcy. Nic, więc dziwnego, że zmiana ceny danego dobra ma wpływ na ilość nabywanych dóbr komplementarnych tego produktu. Mamy tu do czynienia z tak zwaną odwrotną korelacją, która odnosi się do relacji zmiany ceny, a zainteresowania zakupem dobra komplementarnego. Więcej artykułów na tematy dotyczące firmy i biznesu odnajdziemy na portalu sellvoip.net.

Przykłady dóbr komplementarnych