Historia pedagogiki jest dość długa i zawiła. Pierwsze, istotne publikacje będące zalążkami współczesnej myśli pedagogicznej, pojawiały się w drugiej połowie dziewiętnastego wieku. Coraz większy nacisk na naukę o wychowywaniu dzieci zaczęto kłaść z początkiem wieku dwudziestego. To własne w wieku dwudziestym doszło do prawdziwego rozkwitu tej nauki. Dziś pedagogika jest jedną z najważniejszych nauk humanistycznych. Pedagodzy zajmujący się tą dziedziną wnoszą wiele w system kształcenia i wychowania naszych dzieci.

Pedagogika - definicja

Pedagogika z definicji, to zespół nauk o wychowaniu. Pedagogika jako nauka skupia się na kwestiach dotyczących edukacji i właściwego wychowywania młodych ludzi. Jako nauka należy do nauk społecznych i zajmuje się rozwojem i zmianami mechanizmów, które budują system edukacji oraz wychowania.

Jeśli mówimy o pedagogice jako nauce wchodzące w skład nauk humanistycznych, nie możemy zapominać o tym, że pedagogika zajmuje się zarówno nauko jak i praktyką.

Przedmiotem badań pedagogicznych, w rozumieniu jednostek badawczych są ludzie młodzi to znaczy dzieci oraz młodzież. Celem nauk pedagogicznych jest wypracowanie takich metod nauczania i wychowania, aby młode pokolenie będące częścią społeczeństwa, właściwie zostało przygotowane do życia we wspomnianym społeczeństwie. Pedagogika wyróżnia kilka ośrodków, które mają znaczący wpływ na wychowanie i kształtowanie się charakterów młodych ludzi. Do takich ośrodków należą rodzina, grupa rówieśnicza oraz placówki opiekuńczo- wychowawcze takie jak przedszkola i szkoły. Jednocześnie warto nadmienić, że zakres zainteresowania pedagogów rozszerzał się z biegiem lat. Obecnie pedagogika zajmuje się również kwestiami dotyczącymi odziaływania kultury, w szerokim rozumieniu, na społeczeństwo oraz zdolnościami poszczególnych członków społeczeństwa do samokształcenia się.

O co chodzi w pedagogice?

Zadania i cele pedagogiki:

  • Gromadzenie i analiza wiedzy o rzeczywistości wychowawczej

  • Dostarczanie widzi na temat rzeczywistości wychowawczej oraz możliwych zmian tejże rzeczywistości

  • Empiryczne badanie zdolności człowieka w ciągu jego życia

Czy pedagogika ma jakieś funkcje?

Tak, pedagogika ma następujące funkcje:

  • Funkcja diagnostyczna – polega na zbieraniu informacji do badań rzeczywistości wychowawczej

  • Funkcja prognostyczna – polega na określaniu na podstawie zgromadzonej wiedzy prawidłowości odnoszących się do przyszłych zmian i przyszłego rozwoju rzeczywistości wychowawczej

  • Funkcja instrumentalno – techniczna – polega na opracowaniu procedur, które umożliwiają osiągnięcie założonych celów

Waga pedagogiki jako nauki

Pedagogika jest istotną nauką. Pozwala na diagnozowanie sposobów kształcenia i wychowania młodych ludzi. Dzięki badaniom przeprowadzanym przez pedagogów, kształtowane są nowe metody oraz techniki wychowawcze. Przemyślenia kolejnych pokoleń pedagogów pozwalają na wprowadzanie koniecznych zmian w sposobie kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży. Dzięki nieustannym zmianom i coraz to nowym metodom wychowawczym sposób oraz kształt edukacji nieustannie się zmienia i przystosowuje do szybko zmieniającej się rzeczywistości.

Dzięki bardzo dużym zmianom, jakie zaszły w założeniach pedagogiki ma przestrzeni wieków, współcześnie żyjące dzieci mogą cieszyć się szczególnie dużym zainteresowaniem dorosłych. Rozwój pedagogiki sprawił, że dzieci zaczęły by postrzegane jako istoty myślące, którym należy zapewnić optymalne i właściwe warunki do rozwoju i dorastania, po to by mogły właściwie przygotować się do życia w dorosłym życiu.