Pedagogia jest nauką o wychowaniu. Tworzy teoretyczne i praktyczne podstawy do pracy wychowawczej z dziećmi. Przez latapedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna Katowice bardzo się zmieniała. Dziś bez niej nie byłoby współczesnej szkoły oraz przedszkola w takim kształcie jak obecnie. Dzięki odpowiedniemu wychowaniu przedszkolnemu nasze dzieci uczą się jak prawidłowo funkcjonować w społeczeństwie i być jego integralną częścią.

Pedagogika zajmuje się procesem wychowania dziecka. Dlatego wyróżnia się kwestie, na które pedagogika jako nauka kładzie szczególny nacisk. Chodzi o takie kwestie jak:

  • warunki wychowania

  • cele wychowania

  • treści wychowania

  • metody i formy wychowania.

Możemy również dokonać podziału pedagogiki na fazy rozwojowe:

  • pedagogika prenatalna

  • pedagogika żłobkowa

  • pedagogika przedszkolna

  • pedagogika wczesnoszkolna

  • pedagogika szkolna dzieci i młodzieży (w tym: pedagogika szkoły zawodowej, pedagogika szkoły ogólnokształcącej)

  • pedagogika dorosłych

  • pedagogika ludzi starszych (gerontologia edukacyjna)

Pedagogika przedszkolna – fazy

Pedagogika przedszkolna zajmuje się rozwojem dziecka w wieku przedszkolnym. W obecnych czasach dla pedagogów zajmujących się pedagogiką przedszkolną najważniejsza i absolutnie podstawową zasadą jest zasada wychowania poprzez stymulowanie spontanicznej aktywności u małego dziecka. Dzieli się na następujące fazy:

•faza pierwsza wczesna- od 3 do 4 lat

•faza druga średnia- od 4 do 5 ½ lat

•faza trzecia późna – od 5 ½ do 6 lat

Co to jest pedagogika przedszkolna?

Jakie są cele wychowania przedszkolnego?

Elementarnym celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego indywidualnym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczna–kulturowym i przyrodniczym oraz pomoc dziecku w realizacji jego osobowości i cech charakteru w relacjach ze światem zewnętrznym to jest z grupa rówieśniczą oraz dorosłymi.

Dlatego, tak ważne w rozwoju dziecka jest wychowanie przedszkolne, które daje mu podstawy do budowania własnej tożsamości oraz samorealizacji w połączeniu z nawiązywaniem relacji z rówieśnikami. Zdaniem pedagogów przedszkole musi pełnić następujące funkcje oraz dostarczać warunków do konkretnych działań. Chodzi o następujące kwestie:

  • sprzyjanie ogólnemu rozwojowi i wykorzystaniu wszystkich możliwości u każdego dziecka

  • zapobieganie nieprawidłowościom w rozwoju dziecka

  • kompensowanie niekorzystnych dla rozwoju warunki życia dla dziecka

  • diagnozowanie osiągnięć oraz możliwości rozwojowych dziecka

  • korygowanie i wyrównywanie wszystkich dostrzeżonych nieprawidłowości oraz defektów w rozwoju dziecka

  • przygotowanie do podjęcia nauki w szkole podstawowej

  • zapewnienie warunków do zaspokojenia podstawowych potrzeb dziecka

  • pomoc dla rodziców pracujących w stworzeniu dziecku właściwej i fachowej opieki wychowawczej

Dlaczego przedszkole jest ważnym elementem w życiu dziecka i zapewnia mu właściwą opiekę?

Przedszkole zapewnia dziecku opiekę i bezpieczeństwo. Zapewnia również uwagę w zakresie czuwania nad bezpieczeństwem fizycznym, troskę o zdrowie, zaspokajanie potrzeb oraz pełnią funkcję opiekuńczą w zastępstwie najbliższej rodziny. Jak wiadomo, czynności opiekuńcze przedszkola są ściśle związane z procesem wychowania dziecka.

Reasumując, pedagogika przedszkolna realizowana w przedszkolach jest fundamentalną podstawą w metodach wychowawczych, dzięki którym nasze dzieci uczą się jak właściwie wykorzystywać własne zdolności i w jaki sposób budować relacje ze światem zewnętrznym.