Pedagogia jest nauką o wychowaniu. Tworzy teoretyczne i praktyczne podstawy do pracy wychowawczej z dziećmi. Przez latapedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna Katowice bardzo się zmieniała. Dziś bez niej nie byłoby współczesnej szkoły oraz przedszkola w takim kształcie jak obecnie. Dzięki odpowiedniemu wychowaniu przedszkolnemu nasze dzieci uczą się jak prawidłowo funkcjonować w społeczeństwie i być jego integralną częścią.
Pedagogika zajmuje się procesem wychowania dziecka. Dlatego wyróżnia się kwestie, na które pedagogika jako nauka kładzie szczególny nacisk. Chodzi o takie kwestie jak:
-
warunki wychowania
-
cele wychowania
-
treści wychowania
-
metody i formy wychowania.
Możemy również dokonać podziału pedagogiki na fazy rozwojowe:
-
pedagogika prenatalna
-
pedagogika żłobkowa
-
pedagogika przedszkolna
-
pedagogika wczesnoszkolna
-
pedagogika szkolna dzieci i młodzieży (w tym: pedagogika szkoły zawodowej, pedagogika szkoły ogólnokształcącej)
-
pedagogika dorosłych
-
pedagogika ludzi starszych (gerontologia edukacyjna)
Pedagogika przedszkolna – fazy
Pedagogika przedszkolna zajmuje się rozwojem dziecka w wieku przedszkolnym. W obecnych czasach dla pedagogów zajmujących się pedagogiką przedszkolną najważniejsza i absolutnie podstawową zasadą jest zasada wychowania poprzez stymulowanie spontanicznej aktywności u małego dziecka. Dzieli się na następujące fazy:
•faza pierwsza wczesna- od 3 do 4 lat
•faza druga średnia- od 4 do 5 ½ lat
•faza trzecia późna – od 5 ½ do 6 lat
Jakie są cele wychowania przedszkolnego?
Elementarnym celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie i ukierunkowywanie rozwoju dziecka zgodnie z jego indywidualnym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem społeczna–kulturowym i przyrodniczym oraz pomoc dziecku w realizacji jego osobowości i cech charakteru w relacjach ze światem zewnętrznym to jest z grupa rówieśniczą oraz dorosłymi.
Dlatego, tak ważne w rozwoju dziecka jest wychowanie przedszkolne, które daje mu podstawy do budowania własnej tożsamości oraz samorealizacji w połączeniu z nawiązywaniem relacji z rówieśnikami. Zdaniem pedagogów przedszkole musi pełnić następujące funkcje oraz dostarczać warunków do konkretnych działań. Chodzi o następujące kwestie:
-
sprzyjanie ogólnemu rozwojowi i wykorzystaniu wszystkich możliwości u każdego dziecka
-
zapobieganie nieprawidłowościom w rozwoju dziecka
-
kompensowanie niekorzystnych dla rozwoju warunki życia dla dziecka
-
diagnozowanie osiągnięć oraz możliwości rozwojowych dziecka
-
korygowanie i wyrównywanie wszystkich dostrzeżonych nieprawidłowości oraz defektów w rozwoju dziecka
-
przygotowanie do podjęcia nauki w szkole podstawowej
-
zapewnienie warunków do zaspokojenia podstawowych potrzeb dziecka
-
pomoc dla rodziców pracujących w stworzeniu dziecku właściwej i fachowej opieki wychowawczej
Dlaczego przedszkole jest ważnym elementem w życiu dziecka i zapewnia mu właściwą opiekę?
Przedszkole zapewnia dziecku opiekę i bezpieczeństwo. Zapewnia również uwagę w zakresie czuwania nad bezpieczeństwem fizycznym, troskę o zdrowie, zaspokajanie potrzeb oraz pełnią funkcję opiekuńczą w zastępstwie najbliższej rodziny. Jak wiadomo, czynności opiekuńcze przedszkola są ściśle związane z procesem wychowania dziecka.
Reasumując, pedagogika przedszkolna realizowana w przedszkolach jest fundamentalną podstawą w metodach wychowawczych, dzięki którym nasze dzieci uczą się jak właściwie wykorzystywać własne zdolności i w jaki sposób budować relacje ze światem zewnętrznym.