UM Sosnowiec: Pełnomocnictwa - ZMIANY W ZAKRESIE PEŁNOMOCNICTW

2 min czytania

Od 1 marca 2017 r. obowiązują nowe formularze, na których będzie można udzielić pełnomocnictwa w sprawach podatkowych.

Pełnomocnictwa dołączone do akt sprawy przed dniem 1 stycznia 2016 r., a także ich urzędowo poświadczone odpisy oraz uwierzytelnione odpisy, uznaje się za pełnomocnictwa szczególne w rozumieniu art. 138e Ordynacji podatkowej. Wobec powyższego pełnomocnictwa złożone w latach ubiegłych w sprawach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi traktowane będą jak pełnomocnictwa szczególne, udzielone do spraw załatwianych w 2016 r. W przypadku złożenia pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji przed dniem 1 stycznia 2016 r., nie ma obowiązku ponownego składania pełnomocnictwa według nowego wzoru. Wcześniejsze pełnomocnictwa zachowają moc do czasu ich wygaśnięcia lub odwołania.

Obowiązujące wzory pełnomocnictw:

  1. do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej ** druk UPL-1P**
  2. szczególne ** druk PPS-1**
  3. do doręczeń druk PPD-1

Opłatę skarbową w wysokości 17,00 zł za pełnomocnictwo (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielonego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu oraz rodzeństwu) należy uiścić w kasie Urzędu Miejskiego lub dokonując przelewu na konto prowadzone w banku PKO BANK POLSKI 68 1020 2313 0000 3402 0579 4997​

Od 1 lipca 2016 r. weszły w życie przepisy umożliwiające udzielenie pełnomocnictwa ogólnego, które upoważniać będzie do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Pełnomocnictwo ogólne mocodawca będzie mógł zgłosić w formie elektronicznej do Ministra Finansów Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych. Pełnomocnictwo ogólne będzie można również zgłosić za pośrednictwem Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Składanie pełnomocnictw ogólnych (ich zmiana i odwołanie) nie będzie podlegało opłacie skarbowej.

Zmiana pełnomocnictwa:

  1. zawiadomienie o zmianie lub odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej w postaci papierowej druk OPL-1P

  2. zawiadomienie o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa do doręczeń ** druk OPD-1**

  3. zawiadomienie o zmianie / odwołaniu / wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego ** druk OPS-1**

  4. Ustawa Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201,z późn. zm.)

  5. Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 14 lutego 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów pełnomocnictw do podpisywania deklaracji oraz wzorów zawiadomień o zmianie lub odwołaniu tych pełnomocnictw (Dz. U. poz. 333),

  6. Rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 lutego 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzorów pełnomocnictwa szczególnego i pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzorów zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw (Dz. U. poz. 349).

Urząd Miejski w Sosnowcu, sosnowiec.pl/, sosnowiec.pl/aktualnosci/id,11224,pelnomocnictwa_-_zmiany_w_zakresie_pelnomocnictw.html

Autor: krystian