10 maja w Sosnowcu rozpoczyna się nabór wniosków na wymianę węglowych źródeł ciepła. Inwestycja planowana jest do współfinansowania ze środków unijnych w ramach projektu grantowego pn. „Wymiana źródeł ciepła w budynkach jednorodzinnych na terenie Miasta Sosnowca".
Termin składania wniosków o przyznanie grantu: od 10 maja 2021 r. (od godz. 14.00) do 18 czerwca 2021 r. (do godz. 23.59)
Termin ogłoszenia listy podstawowej i rezerwowej: do 12 lipca 2021 r.
Planowany termin rozstrzygnięcia konkursu przez Urząd Marszałkowski grudzień 2021 r.
Kwota grantu przeznaczona na dofinansowanie projektu:
Nabór wniosków będzie się odbywał w trybie konkursowym. W przypadku dużej ilości wniosków decydująca będzie kolejność zgłoszeń, aż do wyczerpania kwoty zasobu wynoszącej: 7 997 786,87 zł.
Kto możne dostać dofinansowanie?
1. Każdy kto posiada i zlikwiduje kocioł węglowy klasy 3 według normy PN-EN 303- 5:2012 lub bezklasowy oraz zastąpi go jednym z poniższych niskoemisyjnych źródeł ciepła:
przyłączeniem budynku do sieci ciepłowniczej,
ogrzewaniem elektrycznym lub ogrzewaniem elektrycznym z instalacją fotowoltaiczną,
pompą ciepła z instalacją fotowoltaiczną,
kotłem gazowym lub olejowym - jedynie w przypadku braku możliwości podłączenia budynku do sieci ciepłowniczej lub gdy podłączenie do tej sieci nie jest uzasadnione ekonomicznie do końca 2023,
kotłem na ekogroszek - jedynie w przypadku braku możliwości podłączenia budynku do sieci ciepłowniczej i gazowej lub podłączenie do tych sieci nie jest uzasadnione ekonomicznie do końca 2023,
kotłem na biomasę - jedynie w przypadku braku możliwości podłączenia budynku do sieci ciepłowniczej i gazowej lub podłączenie do tych sieci nie jest uzasadnione ekonomicznie do końca 2023.
2.Każdy kto posiada budynek spełniający zasadę minimalnego standardu efektywności energetycznej – co oznacza, że spełnia jeden z dwóch poniższych punktów:
- wykonanie przez Grantobiorcę w okresie do 10 lat przed rokiem złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach poddziałania 4.6.1 (tj. 2021), przynajmniej niżej wymienionych prac/przedsięwzięć termomodernizacyjnych w odniesieniu do pomieszczeń mieszkalnych budynku, takich jak:
docieplenie stropów, podłóg na gruncie, fundamentów, stropodachów lub dachów;
modernizacja lub wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w przegrodach zewnętrznych budynków;
- posiadanie przez Grantobiorcę pierwszego wpisu do dziennika budowy nie wcześniej niż 12 lat przed rokiem złożenia wniosku o dofinansowanie (tj. 2021) w ramach poddziałania 4.6.1
Lp. | Wariant wymiany węglowego źródła ciepła (bezklasowego lub 3 klasy) | Przyjęte nakłady jednostkowe [zł] brutto | Źródła finansowania | |||
środki własne mieszkańca | Grant | |||||
% | [zł] brutto | % | [zł] brutto | |||
1. | Zakup i montaż węzła cieplnego zasilanego z lokalnej sieci ciepłowniczej wraz z likwidacją starego źródła ciepła | 15 000 | 10 | 1 500 | 90 | 13 500 |
2. | Zakup i montaż indywidualnego źródła ciepła w postaci ogrzewania elektrycznego wraz z likwidacją starego źródła ciepła | 15 000 | 10 | 1 500 | 90 | 13 500 |
3. | Zakup i montaż indywidualnego źródła ciepła w postaci ogrzewania elektrycznego wraz z instalacją fotowoltaiczną oraz likwidacja starego źródła ciepła | 25 000 | 10 | 2 500 | 90 | 22 500 |
4. | Zakup i montaż indywidualnego źródła ciepła w postaci pompy ciepła wraz z likwidacją starego źródła ciepła | 30 000 | 10 | 3 000 | 90 | 27 000 |
5. | Zakup i montaż indywidualnego źródła ciepła w postaci pompy ciepła wraz z instalacją fotowoltaiczną oraz likwidacja starego źródła ciepła | 40 000 | 10 | 4 000 | 90 | 36 000 |
6. | Zakup i montaż indywidualnego źródła ciepła w postaci kotła gazowego lub kotła olejowego wraz z likwidacją starego źródła ciepła | 15 000 | 10 | 1 500 | 90 | 13 500 |
7. | Zakup i montaż indywidualnego źródła ciepła w postaci kotła ekogroszek wraz z likwidacją starego źródła ciepła | 10 000 | 10 | 1 000 | 90 | 9 000 |
8 | Zakup i montaż indywidualnego źródła ciepła w postaci kotła na biomasę (kocioł na pellet, kocioł zgazowujący) wraz z likwidacją starego źródła ciepła | 12 000 | 10 | 1 200 |
| 10 800 |
Jakie dokumenty należy złożyć:
- wniosek o przyznanie grantu
- załączniki do wniosku o przyznanie grantu, tj.:
zbiór oświadczeń niezbędnych do oceny wniosku (załącznik nr 1 do Wniosku o przyznanie grantu),
oświadczenia wszystkich współwłaścicieli nieruchomości o zgodzie na realizację inwestycji (załącznik nr 2 do Wniosku o przyznanie grantu) – jeśli dotyczy,
zdjęcie źródła ciepła i jego tabliczki znamionowej lub innego dokumentu potwierdzający wiek źródła ciepła,
oryginał pełnomocnictwa do reprezentowania i zawierania umów, udzielonego przez wszystkich współwłaścicieli budynku w sytuacji powołania pełnomocnika wraz z potwierdzeniem dokonania opłaty skarbowej (załącznik nr 3 do Wniosku o przyznanie grantu) jeśli dotyczy.
Link do wniosku wraz załącznikami w wersji online:
http://www.niskaemisja.pl/link/wnioseksosnowiec
Wzór będzie dostępny od 10.05.2021 (od godziny 14.00) do 18.06.2021 (do godziny 23.59)
Link do wniosku (wraz za załącznikami) w wersji do druku:
http://www.niskaemisja.pl/link/wniosekdruksosnowiec
Wniosek o przyznanie grantu powinien spełniać następujące kryteria formalne:
- zawierać wszystkie czytelnie wypełnione pola,
- być podpisany przez potencjalnego Grantobiorcę lub osobę upoważnioną; Grantodawca dopuszcza podpisanie dokumentów podpisem osobistym, kwalifikowanym lub profilem zaufanym,
- zawierać wszystkie wymagane załączniki.
Jak należy złożyć wniosek:
- w wersji elektronicznej, za pomocą specjalnie udostępnionego wzoru wniosku. Data wpływu rejestrowana będzie w momencie przesłania wniosku online. Po złożeniu wniosku online Grantobiorca będzie dodatkowo zobowiązany do dostarczenia podpisanej papierowej wersji wniosku za pośrednictwem operatora pocztowego lub za pomocą platformy ePUAP (adresy wraz z instrukcją zostaną podane w mailu, który otrzymają Państwo po złożeniu wniosku online),
lub
- w wersji papierowej, w Biurze Obsługi Klienta, w terminie wskazanym poniżej (w harmonogramie przyjmowania papierowej wersji wniosku). Data wpływu rejestrowana będzie w momencie złożenia wniosku w BOK;
Grantodawca nie dopuszcza możliwości złożenia wniosku wyłącznie za pośrednictwem operatora pocztowego z zastrzeżeniem warunku określonego w punkcie 1.
Harmonogram przyjmowania papierowych wersji wniosku
Biuro Obsługi Klienta (BOK) - Urząd Miejski w Sosnowcu, al. Zwycięstwa 20 (parter), boks nr 4
10.05.2021 r. (poniedziałek) | w godzinach 14.00 – 18.00 |
12.05.2021 r. (środa) | w godzinach 09.00 – 13.00 |
17.05.2021 r. (poniedziałek) | w godzinach 14.00 – 18.00 |
19.05.2020 r. (środa) | w godzinach 09.00 – 13.00 |
24.05.2021 r. (poniedziałek) | w godzinach 14.00 – 18.00 |
26.05.2020 r. (środa) | w godzinach 09:00 – 13.00 |
31.05.2021 r. (poniedziałek) | w godzinach 14.00 – 18.00 |
02.06.2021 r. (środa) | w godzinach 09.00 – 13.00 |
07.06.2021 r. (poniedziałek) | w godzinach 14.00 – 18.00 |
09.06.2021 r. (środa) | w godzinach 09.00 – 13.00 |
14.06.2021 r. (poniedziałek) | w godzinach 14.00 - 18.00 |
16.06.2021 r. (środa) | w godzinach 09.00 - 13.00 |
Sposób potwierdzenia złożenia wniosku:
1. wnioski papierowe
należy złożyć w BOK w zamkniętej kopercie opatrzonej opisem Nabór „Wymiana źródeł ciepła w budynkach jednorodzinnych na terenie Miasta Sosnowca".
Wniosek powinien zawierać również wszystkie wymagane załączniki.
2. wnioski elektroniczne
złożone w trybie online powinny dodatkowo zostać potwierdzone złożeniem wersji papierowej za pomocą operatora pocztowego. Po złożeniu wniosku w wersji elektronicznej każdy mieszkaniec otrzyma powiadomienie na podany adres e-mail, ze wskazaniem adresu do wysyłki wersji papierowej wniosku. W powiadomieniu będzie znajdowała się lista załączników, które należy dołączyć do papierowej wersji wniosku.
Na wysłanie dokumentów mieszkaniec ma 7 dni kalendarzowych od złożenia wniosku, liczy się data nadania (stempla pocztowego). Dokumenty należy przesłać w zamkniętej kopercie opatrzonej opisem: Nabór „„Wymiana źródeł ciepła w budynkach jednorodzinnych na terenie Miasta Sosnowca"– numer wniosku (adres do wysyłki otrzymają Państwo po złożeniu wniosku online).
Zasady dotyczące zachowania bezpieczeństwa podczas naboru
W związku z rozprzestrzenianiem się na terenie kraju wirusa SARS-CoV-2, zwracamy się z prośbą, aby wnioski składne były za pomocą formularza internetowego.
Wnioski w formie papierowej w Biuro Obsługi Klienta prosimy składać wyłącznie w uzasadnionych przypadkach.
Obsługa mieszkańców będzie się odbywała w formie:
- telefonicznej pod numerami: 721 747 447,
- mailowej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..
Składanie wniosków w formie papierowej odbywać się będzie z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych zasad i środków bezpieczeństwa. Podczas składania wniosku
i oczekiwania na jego złożenie obowiązuje bezwzględny nakaz noszenia maseczek ochronnych i zastosowania dwumetrowego dystansu. Każdy mieszkaniec jest zobowiązany do dezynfekcji rąk. Dozowniki z płynami do dezynfekcji znajdują się przy wejściu do głównym do budynku Urzędu w Biurze Obsługi Klienta.
Wnioski papierowe rejestrowane będą z zachowaniem należytej ostrożności, tzn. rejestrowane będą i weryfikowane po maksymalnie 3-dniowej kwarantannie. Operator zachowa osobną numerację dla wniosków składanych papierowo i wniosków składanych elektronicznie.
Wymagany okres realizacji wszystkich zadań
Wymagany termin realizacji wszystkich zadań to 30 czerwca 2023 roku. Realizacje zaplanowane we wniosku o przyznanie grantu na rok 2022 będą musiały być bezwzględnie w tym roku wykonane. Podobnie w roku 2023.
Ważne informacje dotyczące naboru:
- Grantobiorca może złożyć jeden wniosek, dotyczący jednego jednorodzinnego budynku mieszkalnego.
- zalecane jest złożenie wniosku w wersji elektronicznej, bez wychodzenia z domu.
- po złożeniu wniosku nie będzie możliwości zmiany zakresu inwestycji. Zmiana zakresu po złożeniu wniosku lub w trakcie realizacji traktowana będzie jako rezygnacja z uczestnictwa w projekcie.
- w ramach projektu wymianie podlegają jedynie kotły na paliwa stałe, nie będą kwalifikowane inwestycje w budynkach, w których likwidowany będzie inny rodzaj źródła ogrzewania.
- wniosek, który nie spełni kryterium formalnego nie będzie podlegał ocenie.
- pytania dotyczące naboru można przesyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub zadawać telefonicznie pod numerem telefonu: 721 747 447.