UM Sosnowiec: Sięgnij po dofinansowanie na wymianę węglowych źródeł ciepła

7 min czytania

10 maja w Sosnowcu rozpoczyna się nabór wniosków na wymianę węglowych źródeł ciepła. Inwestycja planowana jest do współfinansowania ze środków unijnych w ramach projektu grantowego pn. Wymiana źródeł ciepła w budynkach jednorodzinnych na terenie Miasta Sosnowca.

Termin składania wniosków o przyznanie grantu: od 10 maja 2021 r. (od godz. 14.00) do 18 czerwca 2021 r. (do godz. 23.59)

Termin ogłoszenia listy podstawowej i rezerwowej: do 12 lipca 2021 r.

Planowany termin rozstrzygnięcia konkursu przez Urząd Marszałkowski grudzień 2021 r.

Kwota grantu przeznaczona na dofinansowanie projektu:

Nabór wniosków będzie się odbywał w trybie konkursowym. W przypadku dużej ilości wniosków decydująca będzie kolejność zgłoszeń, aż do wyczerpania kwoty zasobu wynoszącej: 7 997 786,87 zł.

Kto możne dostać dofinansowanie?

1. Każdy kto posiada i zlikwiduje kocioł węglowy klasy 3 według normy PN-EN 303- 5:2012 lub bezklasowy oraz zastąpi go jednym z poniższych niskoemisyjnych źródeł ciepła:

przyłączeniem budynku do sieci ciepłowniczej,

ogrzewaniem elektrycznym lub ogrzewaniem elektrycznym z instalacją fotowoltaiczną,

pompą ciepła z instalacją fotowoltaiczną,

kotłem gazowym lub olejowym - jedynie w przypadku braku możliwości podłączenia budynku do sieci ciepłowniczej lub gdy podłączenie do tej sieci nie jest uzasadnione ekonomicznie do końca 2023,

kotłem na ekogroszek - jedynie w przypadku braku możliwości podłączenia budynku do sieci ciepłowniczej i gazowej lub podłączenie do tych sieci nie jest uzasadnione ekonomicznie do końca 2023,

kotłem na biomasę - jedynie w przypadku braku możliwości podłączenia budynku do sieci ciepłowniczej i gazowej lub podłączenie do tych sieci nie jest uzasadnione ekonomicznie do końca 2023.

2.Każdy kto posiada budynek spełniający zasadę minimalnego standardu efektywności energetycznej co oznacza, że spełnia jeden z dwóch poniższych punktów:

- wykonanie przez Grantobiorcę w okresie do 10 lat przed rokiem złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach poddziałania 4.6.1 (tj. 2021), przynajmniej niżej wymienionych prac/przedsięwzięć termomodernizacyjnych w odniesieniu do pomieszczeń mieszkalnych budynku, takich jak:

docieplenie stropów, podłóg na gruncie, fundamentów, stropodachów lub dachów;

modernizacja lub wymiana stolarki okiennej i drzwiowej w przegrodach zewnętrznych budynków;

- posiadanie przez Grantobiorcę pierwszego wpisu do dziennika budowy nie wcześniej niż 12 lat przed rokiem złożenia wniosku o dofinansowanie (tj. 2021) w ramach poddziałania 4.6.1

Lp.Wariant wymiany węglowego źródła ciepła (bezklasowego lub 3 klasy)Przyjęte nakłady jednostkowe [zł] bruttoŹródła finansowania
środki własne mieszkańcaGrant
%[zł] brutto%[zł] brutto
1.Zakup i montaż węzła cieplnego zasilanego z lokalnej sieci ciepłowniczej wraz z likwidacją starego źródła ciepła15 00010
2.Zakup i montaż indywidualnego źródła ciepła w postaci ogrzewania elektrycznego wraz z likwidacją starego źródła ciepła15 00010
3.Zakup i montaż indywidualnego źródła ciepła w postaci ogrzewania elektrycznego wraz z instalacją fotowoltaiczną oraz likwidacja starego źródła ciepła25 00010
4.Zakup i montaż indywidualnego źródła ciepła w postaci pompy ciepła wraz z likwidacją starego źródła ciepła30 00010
5.Zakup i montaż indywidualnego źródła ciepła w postaci pompy ciepła wraz z instalacją fotowoltaiczną oraz likwidacja starego źródła ciepła40 00010
6.Zakup i montaż indywidualnego źródła ciepła w postaci kotła gazowego lub kotła olejowego wraz z likwidacją starego źródła ciepła15 00010
7.Zakup i montaż indywidualnego źródła ciepła w postaci kotła ekogroszek wraz z likwidacją starego źródła ciepła10 00010
8Zakup i montaż indywidualnego źródła ciepła w postaci kotła na biomasę (kocioł na pellet, kocioł zgazowujący) wraz z likwidacją starego źródła ciepła12 00010

Jakie dokumenty należy złożyć:

- wniosek o przyznanie grantu

- załączniki do wniosku o przyznanie grantu, tj.:

zbiór oświadczeń niezbędnych do oceny wniosku (załącznik nr 1 do Wniosku o przyznanie grantu),

oświadczenia wszystkich współwłaścicieli nieruchomości o zgodzie na realizację inwestycji (załącznik nr 2 do Wniosku o przyznanie grantu) jeśli dotyczy,

zdjęcie źródła ciepła i jego tabliczki znamionowej lub innego dokumentu potwierdzający wiek źródła ciepła,

oryginał pełnomocnictwa do reprezentowania i zawierania umów, udzielonego przez wszystkich współwłaścicieli budynku w sytuacji powołania pełnomocnika wraz z potwierdzeniem dokonania opłaty skarbowej (załącznik nr 3 do Wniosku o przyznanie grantu) jeśli dotyczy.

Link do wniosku wraz załącznikami w wersji online:

http://www.niskaemisja.pl/link/wnioseksosnowiec

Wzór będzie dostępny od 10.05.2021 (od godziny 14.00) do 18.06.2021 (do godziny 23.59)

Link do wniosku (wraz za załącznikami) w wersji do druku:

http://www.niskaemisja.pl/link/wniosekdruksosnowiec

Wniosek o przyznanie grantu powinien spełniać następujące kryteria formalne:

  1. zawierać wszystkie czytelnie wypełnione pola,
  2. być podpisany przez potencjalnego Grantobiorcę lub osobę upoważnioną; Grantodawca dopuszcza podpisanie dokumentów podpisem osobistym, kwalifikowanym lub profilem zaufanym,
  3. zawierać wszystkie wymagane załączniki.

Jak należy złożyć wniosek:

  1. w wersji elektronicznej, za pomocą specjalnie udostępnionego wzoru wniosku. Data wpływu rejestrowana będzie w momencie przesłania wniosku online. Po złożeniu wniosku online Grantobiorca będzie dodatkowo zobowiązany do dostarczenia podpisanej papierowej wersji wniosku za pośrednictwem operatora pocztowego lub za pomocą platformy ePUAP (adresy wraz z instrukcją zostaną podane w mailu, który otrzymają Państwo po złożeniu wniosku online),

  2. w wersji papierowej, w Biurze Obsługi Klienta, w terminie wskazanym poniżej (w harmonogramie przyjmowania papierowej wersji wniosku). Data wpływu rejestrowana będzie w momencie złożenia wniosku w BOK;

Grantodawca nie dopuszcza możliwości złożenia wniosku wyłącznie za pośrednictwem operatora pocztowego z zastrzeżeniem warunku określonego w punkcie 1.

Harmonogram przyjmowania papierowych wersji wniosku

Biuro Obsługi Klienta (BOK) - Urząd Miejski w Sosnowcu, al. Zwycięstwa 20 (parter), boks nr 4

10.05.2021 r. (poniedziałek)w godzinach 14.00 18.00
12.05.2021 r. (środa)w godzinach 09.00 13.00
17.05.2021 r. (poniedziałek)w godzinach 14.00 18.00
19.05.2020 r. (środa)w godzinach 09.00 13.00
24.05.2021 r. (poniedziałek)w godzinach 14.00 18.00
26.05.2020 r. (środa)w godzinach 09:00 13.00
31.05.2021 r. (poniedziałek)w godzinach 14.00 18.00
02.06.2021 r. (środa)w godzinach 09.00 13.00
07.06.2021 r. (poniedziałek)w godzinach 14.00 18.00
09.06.2021 r. (środa)w godzinach 09.00 13.00
14.06.2021 r. (poniedziałek)w godzinach 14.00 - 18.00
16.06.2021 r. (środa)w godzinach 09.00 - 13.00

Sposób potwierdzenia złożenia wniosku:

1. wnioski papierowe

należy złożyć w BOK w zamkniętej kopercie opatrzonej opisem Nabór Wymiana źródeł ciepła w budynkach jednorodzinnych na terenie Miasta Sosnowca.__

Wniosek powinien zawierać również wszystkie wymagane załączniki.

2. wnioski elektroniczne

złożone w trybie online powinny dodatkowo zostać potwierdzone złożeniem wersji papierowej za pomocą operatora pocztowego. Po złożeniu wniosku w wersji elektronicznej każdy mieszkaniec otrzyma powiadomienie na podany adres e-mail, ze wskazaniem adresu do wysyłki wersji papierowej wniosku. W powiadomieniu będzie znajdowała się lista załączników, które należy dołączyć do papierowej wersji wniosku.

Na wysłanie dokumentów mieszkaniec ma 7 dni kalendarzowych od złożenia wniosku, liczy się data nadania (stempla pocztowego). Dokumenty należy przesłać w zamkniętej kopercie opatrzonej opisem: Nabór __ Wymiana źródeł ciepła w budynkach jednorodzinnych na terenie Miasta Sosnowca_ numer wniosku (_ adres do wysyłki otrzymają Państwo po złożeniu wniosku online).

Zasady dotyczące zachowania bezpieczeństwa podczas naboru

W związku z rozprzestrzenianiem się na terenie kraju wirusa SARS-CoV-2, zwracamy się z prośbą, aby wnioski składne były za pomocą formularza internetowego.

Wnioski w formie papierowej w Biuro Obsługi Klienta prosimy składać wyłącznie w uzasadnionych przypadkach.

Obsługa mieszkańców będzie się odbywała w formie:

  • telefonicznej pod numerami: 721 747 447 ,
  • mailowej: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Składanie wniosków w formie papierowej odbywać się będzie z uwzględnieniem wszystkich niezbędnych zasad i środków bezpieczeństwa. Podczas składania wniosku
i oczekiwania na jego złożenie obowiązuje bezwzględny nakaz noszenia maseczek ochronnych i zastosowania dwumetrowego dystansu. Każdy mieszkaniec jest zobowiązany do dezynfekcji rąk. Dozowniki z płynami do dezynfekcji znajdują się przy wejściu do głównym do budynku Urzędu w Biurze Obsługi Klienta.

Wnioski papierowe rejestrowane będą z zachowaniem należytej ostrożności, tzn. rejestrowane będą i weryfikowane po maksymalnie 3-dniowej kwarantannie. Operator zachowa osobną numerację dla wniosków składanych papierowo i wniosków składanych elektronicznie.

Wymagany okres realizacji wszystkich zadań

Wymagany termin realizacji wszystkich zadań to 30 czerwca 2023 roku. Realizacje zaplanowane we wniosku o przyznanie grantu na rok 2022 będą musiały być bezwzględnie w tym roku wykonane. Podobnie w roku 2023.

Ważne informacje dotyczące naboru:

  1. Grantobiorca może złożyć jeden wniosek, dotyczący jednego jednorodzinnego budynku mieszkalnego.
  2. zalecane jest złożenie wniosku w wersji elektronicznej, bez wychodzenia z domu.
  3. po złożeniu wniosku nie będzie możliwości zmiany zakresu inwestycji. Zmiana zakresu po złożeniu wniosku lub w trakcie realizacji traktowana będzie jako rezygnacja z uczestnictwa w projekcie.
  4. w ramach projektu wymianie podlegają jedynie kotły na paliwa stałe, nie będą kwalifikowane inwestycje w budynkach, w których likwidowany będzie inny rodzaj źródła ogrzewania.
  5. wniosek, który nie spełni kryterium formalnego nie będzie podlegał ocenie.
  6. pytania dotyczące naboru można przesyłać na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub zadawać telefonicznie pod numerem telefonu: 721 747 447.

Urząd Miejski w Sosnowcu, sosnowiec.pl/aktualnosci/id,17991,siegnij_po_dofinansowanie_na_wymiane_weglowych_rodel_ciepla.html

Autor: krystian