Sosnowiec znów liderem miast przyjaznych kierowcom czy to zasługa cen paliw i braku stref?

Sosnowiec po raz trzeci z rzędu zdobywa tytuł miasta najbardziej przyjaznego kierowcom w Polsce. W najnowszym rankingu przygotowanym przez Oponeo.pl i Yanosik, miasto znów wyprzedziło konkurencję wśród miejscowości poniżej 300 tysięcy mieszkańców, pokazując, że komfort jazdy i korzystne warunki dla zmotoryzowanych to jego mocne strony.
- Sosnowiec triumfuje wśród mniejszych miast i wyznacza standardy na Śląsku
- Największe miasta Polski pokazują zaskakujące rozstrzygnięcia w rankingu
Sosnowiec triumfuje wśród mniejszych miast i wyznacza standardy na Śląsku
W tegorocznym zestawieniu miast przyjaznych kierowcom Sosnowiec nie dał szans rywalom i ponownie stanął na najwyższym stopniu podium w kategorii miejscowości do 300 tysięcy mieszkańców. To już trzecia edycja z rzędu, w której nasze miasto zdobywa ten zaszczytny tytuł. Na sukces składa się kilka istotnych czynników – przede wszystkim brak stref płatnego parkowania, co znacząco ułatwia życie kierowcom poruszającym się po centrum.
Dodatkowo Sosnowiec wyróżnia się dobrą dostępnością stacji ładowania samochodów elektrycznych, co jest coraz ważniejsze w dobie elektromobilności. Kierowcy mogą też liczyć na korzystne ceny paliw oraz wysokie średnie prędkości jazdy – aż 31 km/h w centrum i 43 km/h poza nim, co przekłada się na sprawniejszą komunikację i mniej stresu za kierownicą.
Na podium obok Sosnowca znalazły się także Częstochowa i Gliwice, a tuż za nimi uplasował się Radom, który wyprzedził Katowice mimo ich awansu. W dalszej części rankingu pojawiły się Białystok i Kielce na wspólnej szóstej pozycji, a następnie Toruń, Gdynia i Rzeszów zamykające tabelę.
Choć wyniki są imponujące, warto zauważyć, że pewne elementy wymagają poprawy – chodzi o liczbę kolizji oraz koszty ubezpieczenia OC, które nie należą do najniższych. Mimo to Sosnowiec zdecydowanie prowadzi jako wzór dla innych miast regionu.
Największe miasta Polski pokazują zaskakujące rozstrzygnięcia w rankingu
W grupie dziewięciu największych polskich metropolii (powyżej 300 tysięcy mieszkańców) sytuacja wygląda inaczej niż w poprzednich latach. Zaskoczeniem jest przedostatnia pozycja Gdańska, który dotychczas regularnie zajmował miejsca na podium, a nawet triumfował w ubiegłym roku.
Tym razem pierwsze miejsce przypadło Bydgoszczy, która wyprzedziła Lublin oraz Warszawę i Kraków – oba miasta podzieliły trzecią lokatę. Kolejne miejsca zajęły Szczecin (czwarte), Łódź i Wrocław (piąte), a dopiero potem Gdańsk na szóstej pozycji. Ostatnie miejsce w zestawieniu przypadło Poznaniowi.
Ranking opiera się na danych liczbowych zebranych przez system Yanosik, który korzysta z informacji od ponad 5 milionów aktywnych użytkowników. Dzięki temu ocena jest oparta na rzeczywistych doświadczeniach kierowców.
Nasze dane pochodzą m.in. od ponad 5 milionów aktywnych użytkowników, którzy tworzą zaangażowaną i wiarygodną społeczność. Dzięki temu mamy pewność, że wnioski płynące z analiz opierają się na rzeczywistych i reprezentatywnych danych – mówi Michał Rożyński z firmy Neptis S.A., właściciela systemu Yanosik.
W rankingu brano pod uwagę siedem kategorii: średnie prędkości jazdy, liczbę kolizji drogowych, funkcjonowanie stref płatnego parkowania oraz dostępność stacji ładowania aut elektrycznych. Analizowano również podstawowe koszty utrzymania samochodu – ceny paliw, ubezpieczenie OC oraz wymianę opon. W tym roku pominięto ocenę carsharingu ze względu na jego ograniczone rozpowszechnienie na polskim rynku.
Zestawienie danych liczbowych nie oddaje w pełni wszystkich nastrojów i obserwacji. Pozwala ono jednak na obiektywną ocenę oraz porównanie aspektów, które dla kierowców niewątpliwie mają znaczenie. Nie szukamy miejsca idealnego, a takiego, które wypada najlepiej na tle pozostałych. Które może inspirować i podsuwać sprawdzające się rozwiązania – podkreśla Iza Maciejko-Osmańska z Oponeo.pl.
Co ważne, udział miast w rankingu zależy wyłącznie od liczby mieszkańców – od pierwszej edycji oceniane są te same największe polskie miasta podzielone na dwie grupy wielkościowe. Samorządy nie mają wpływu na przebieg projektu; dostarczają jedynie publiczne informacje dotyczące stref płatnego parkowania.
Na podst. UM Sosnowiec
Autor: krystian