Chętnych przedsiębiorców do założenia własnego biznesu nie brakuje. Ich wybór często pada na jedną z ofert franczyzowych, których dostęp na rynku jest ogromny. Na co należy zwrócić uwagę przy wyborze systemu partnerskiego? Jakimi wytycznymi kieruje się franczyzodawca? Jakie możliwości oferuje, a jakie zagrożenia może stwarzać franczyza bankowa? Wyjaśniamy.
Jak założyć placówkę franczyzową?
Na wstępnie należy zaznaczyć, że uruchomienie własnej placówki franczyzowej uzależnione jest od wielu czynników. Aby rozpocząć biznes pod szyldem konkretnej marki, przede wszystkim franczyzobiorca musi spełniać szereg wymagań. Franczyzodawcy przywiązują bardzo dużą wagę do rekrutacji nowych partnerów biznesowych. Duży wpływ na ocenę mają kompetencje menadżerskie oraz doświadczenie potencjalnego partnera biznesowego. Nie bez znaczenia jest również znajomość branży, dostrzeganie potrzeb lokalnego rynku, a także własne pomysły, mogące wpłynąć na rozwój placówki. Jednak przede wszystkim pod lupę brana jest wiarygodność finansowa kontrahenta. W tym celu status franczyzobiorcy weryfikowany jest w bazach BIK lub BIG.
Jakie wymagania stawiają franczyzodawcy?
Ważne, aby potencjalny franczyzobiorca wiedział, na czym polega specyfika rynku w branży bankowej. Jeśli jest typowym inwestorem, dla którego sprzedaż i operacje bankowe nie są chlebem powszednim, musi zapewnić sobie wsparcie kompetentnej i rzetelnej osoby, której będzie mógł powierzyć prowadzenie placówki.
Kierując się wyborem partnera franczyzowego, warto zwrócić uwagę na plany rozwoju banku czy firmy finansowej w kierunku franczyzy. Niektóre instytucje intensywnie się rozwijają, inne zwalniają tempo lub całkowicie wyhamowują. Ważna jest bieżąca analiza rynku oraz ofert systemów partnerskich.
Ważna jest też lokalizacja, w której partner franczyzowy zamierza uruchomić placówkę. Oddziały usytuowane w atrakcyjnym położeniu, czyli w miejscach o dużym natężeniu ruchu pieszych oraz w bliskiej dostępności parkingów oraz galerii handlowych mają duże szanse powodzenia.
Jak rozpocząć działalność franczyzową?
Franczyzobiorca powinien przede wszystkim sprecyzować swoje oczekiwania wobec partnera franczyzowego. Należy rozważyć wszystkie kwestie dotyczące lokalizacji i dokładnie przeanalizować warunki umowy oraz prawne aspekty działalności. Umowa franczyzowa jest typem tzw. umowy nienazwanej. W praktyce oznacza to, że tą formę prawną obowiązuje jedynie kodeks cywilny oraz kodeks spółek handlowych. System partnerski oparty na umowie franczyzowej wymaga od franczyzobiorcy prowadzenia działalności według ściśle ustalonej w umowie formy współpracy. Franczyzobiorca korzysta ze znaku towarowego franczyzodawcy, a to zobowiązuje obie strony. Franczyzobiorca w okresie obowiązywania umowy musi mieć zapewniony stały dostęp do pomocy handlowej i technicznej partnera biznesowego, pod szyldem którego prowadzi działalność.
System franczyzowy obciążony jest dość dużym ryzykiem. Zarówno franczyzodawca, jak i franczyzobiorca narażeni są na wysokie straty finansowe w przypadku porażki. Decyzja o podjęciu współpracy musi być więc skrupulatnie przeanalizowana przez obie strony. Jednak ostateczna decyzja dotycząca współpracy zawsze należy do przedsiębiorcy. Dobrze przemślana strategia biznesowa i odpowiednie zaplecze kadrowe warunkują duże szanse na powodzenie w przedsięwzięciu.