Franczyza cieszy się coraz większą popularnością. Nic w tym dziwnego, ponieważ jest to korzystna opcja dla osób, które pragną założyć swój biznes, jednak boją się ryzyka i tego, że ich pomysł nie wypali. Prowadzenie firmy w oparciu, o model franczyzowy, gwarantuje przedsiębiorcy prowadzenie działalności pod szyldem innej, znanej marki, a także praktyczne wsparcie i wskazówki ze strony franczyzodawcy. W momencie podjęcia decyzji o podjęciu współpracy w modelu franczyzowym warto pamiętać o sporządzeniu właściwej umowy. W niniejszym artykule wyjaśnione zostanie, jak powinna wyglądać umowa franczyzy, oraz jakie aspekty należy w niej uwzględnić.
Umowa franczyzy
Sporządzenie właściwej umowy stanowi kluczowy element każdego biznesu, jak i wielu innych ważnych przedsięwzięć. W przypadku franczyzy umowa jest szczególnie ważna. Należy pamiętać, że franczyza jest umową o formie nienazwanej, co oznacza, iż nie ma na jej temat żadnych informacji w polskim kodeksie cywilnym, jak i w żadnej innej umowie. Dlatego też sporządzenie dokładnej umowy, stanowi pierwszy i najważniejszy krok w rozpoczęciu prowadzenia własnego biznesu w oparciu, o model franczyzowy. Prawidłowo skonstruowana umowa franczyzy pomoże określić wszystkie warunki trwania takiej relacji między franczyzodawcą a franczyzobiorcą. Pomoże także uniknąć wielu niejasności i nakreśli, jak mają wyglądać stosunki między stronami we franczyzie.
Należy podkreślić, że stworzenie jednego wzoru umowy franczyzy, który będzie pasował do każdego biznesu, jest praktycznie niemożliwe. W dużej mierze forma takiej umowy uzależniona będzie od konkretnego rodzaju działalności, a branże działające w ramach tego modelu, są bardzo różnorodne. Są jednak pewne elementy, które taka umowa na pewno powinna zawierać. Warto sporządzić ją na piśmie, w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, po jednym dla każdej strony. Wstęp umowy franczyzy często zawiera wzmianki o stanie faktycznym, a także celu, jaki jest w podjęciu takiej działalności. Chodzi więc o określenie kto i co zamierza robić, np. prowadzić restaurację, albo sklep.
Często w takiej umowie zawiera się również definicje kluczowych pojęć, jakie zostaną w niej zastosowane. W kolejnych częściach umowy nie powinno zabraknąć informacji na temat takich kwestii, jak postanowienia dotyczące tej umowy, oraz prawa i obowiązki stron w trakcie obowiązywania omawianej umowy. Na wszelki wypadek zawsze warto też określić warunki, na jakich możliwe jest odstąpienie od niej, czy całkowite rozwiązanie. Należy także zawrzeć w niej takie elementy, jak: czas trwania takiej umowy, obszar, na którym działać będzie franczyzobiorca, warunki przystąpienia do biznesu franczyzowego, zakres kontroli franczyzodawcy w stosunku do franczyzobiorcy, a także klauzula o tajemnicy przedsiębiorstwa i jego znakach towarowych. Istotną kwestią są też kwestie związane z opłatami licencyjnymi, jakie ponosił będzie franczyzobiorca. Dobrze jest wspomnieć również o ewentualnych szkoleniach, czy też elementach związanych z promocją i reklamowaniem biznesu. Kwestia kar umownych zależy od samych stron. Warto w takiej umowie określić jak najwięcej istotnych elementów, co pozwoli uniknąć w przyszłości ewentualnych niejasności.