Firmy takie jak agencja marketingu internetowego dbają o to, aby każda stworzona przez nich strona internetowa była w pełni użyteczna i atrakcyjna dla odbiorcy. Co jednak tak naprawdę kryje się za słowem „użyteczna” i jakie elementy wpływają na to, że klient stwierdzi, że znalazł na takiej witrynie właśnie to czego poszukiwał?
Specjalista od użyteczności
Jakob Nielsen jest jednym z najbardziej znanych specjalistów w dziedzinie użyteczności. Jest on również doświadczonym pracownikiem wielu znanych firm informatycznych, a on sam posiada stopień doktora informatyki. Na podstawie jego doświadczeń i wiedzy udało się określić pięć głównych elementów, które wpływają na to w jaki sposób ocenić użyteczność danej witryny.
5 głównych elementów wpływających na użyteczność każdej witryny w internecie
- Learnability, czyli to jakich umiejętności potrzebuje użytkownik, aby móc efektywnie korzystać z różnych funkcji na danej witrynie w trakcie pierwszej wizyty.
- Efficiency, czyli czas jaki jest potrzebny, aby wykonać tego typu zadania. Na przykład przesłać wiadomość przez formularz.
- Memorability to proces związany z zapamiętaniem tego co właśnie wykonał i czy po powrocie na witrynę będzie wciąż posiadał tą wiedzę, która ułatwi mu wykonywanie podobnych zadań.
- Errors oznacza po prostu ilość błędów jakie może popełnić użytkownik w trakcie korzystania z witryny internetowej i to jak szybko będzie w stanie poradzić sobie z pomyłkami i na nowo powrócić do efektywnego korzystania ze strony.
- Satisfaction, czyli po prostu satysfakcja i przyjemność korzystania z witryny.
Tworzenie stron internetowych dla firm wymaga więc idealnego rozplanowania witryny w ten sposób, aby zadbać o wszystkie wymienione elementy, bo tylko tak uda się zdobyć bezcenną uwagę odbiorcy i zachęcić go do skorzystania z oferty. Strona www powinna być przygotowana pod konkretne oczekiwania wybranej grupy odbiorców, a zwykle popełnianym błędem jest to, że właściciel firmy ocenia użyteczność witryny na podstawie własnego punktu widzenia. To, że na stronie firmy nie ma specjalistycznych artykułów i bardzo drobiazgowej wiedzy o produktach to wcale nie oznacza, że strona jest mniej użyteczna. Może to po prostu oznaczać, że klientami firmy są osoby, które oczekują konkretów, a nie suchych danych technicznych, które mogą zrozumieć jedynie nieliczne osoby.
Sporą wagę przy tworzeniu stron przywiązuje się również do tradycyjnego i prostego podejścia – jeśli klient nie musi poświęcać czasu na naukę obsługi witryny, nic nie rozproszy jego uwagi i szybko uzyska potrzebne informacje to zmotywuje go to do skorzystania z oferty przedsiębiorstwa.