Dojrzałość przedszkolna trzylatka - jak stwierdzić, czy nasze dziecko poradzi sobie w przedszkolu?

Prawidłowo rozwijający się trzylatek jest w stanie podjąć edukację przedszkolną. To duże wyzwanie dla dziecka, dlatego warto je przygotować do harmonijnej współpracy z grupą rówieśniczą i ćwiczyć z nim zdolność podporządkowania się tej formie edukacji. Warto również zastanowić się nad przedszkolem profilowanym, takim jak npjs.warszawa.pl/ oferującym dodatkowe zajęcia sportowe i językowe.

Dlatego świadoma decyzja o włączeniu trzyletniego dziecka w taką formę rozwoju musi zapaść co najmniej rok wcześniej, jak przekonują psychologowie dziecięcy. I nie chodzi tutaj jedynie o zabezpieczenie miejsca w odpowiednio wyposażonym oraz satysfakcjonująco zarządzanym przedszkolu, lecz o konsekwentny trening edukacyjny dostosowany do potrzeb i możliwości dziecka. Już dwulatek może zostać wdrożony w naukę samodzielności koniecznej do radzenia sobie w grupie. Zacznijmy od nauczenia dziecka dbania o siebie i przestrzeń, w której przebywa. Nauczymy dziecko zbierania klocków po zabawie. Dajmy mu szansę, aby samodzielnie spożywało niewielkie kanapki. Każda forma samodzielności będzie tu odpowiednia. Jeśli dziecko zacznie radzić sobie samodzielnie z drobnymi czynnościami samoobsługowymi, nabierze pewności siebie, która przyda mu się w grupie przedszkolnej.

Rozwój umiejętności skupiania uwagi i podporządkowywania się regułom edukacji przedszkolnej

Aby dziecko dobrze radziło sobie w grupie przedszkolnej, warto zadbać o jego umiejętności tak zwanej motoryki małej, czyli o sprawność rąk. Bawmy się z nim lepiąc plastelinowe lub modelinowe kuleczki, toczmy małe piłki lub zbierajmy kasztany. Każda z tego typu czynności sprawia, że rączki są coraz sprawniejsze. Już dwuletnie dziecko może również skutecznie posługiwać się kredkami o miękkich rysikach oraz (koniecznie atestowanymi i nietoksycznymi) farbkami. Przy czym malowanie może odbywać się zarówno przy użyciu rąk, jak i pędzla. Czynności manualne pomagają również dobrze skupiać uwagę. Według psychologów dziecięcych trzyletnie dziecko powinno umieć skupić się przez minimum pięć minut. I na takie interwały dzielone są zajęcia przedszkolne dla trzylatków. Zanim więc nasze dziecko przekroczy przedszkolne progi, czytajmy mu przez pięć minut dziennie, recytujmy dla niego wierszyki lub wykonujmy z nim pięciominutowe zestawy ćwiczeń gimnastycznych. Przy czym ważne jest to, aby trzylatek radził sobie z wykonywaniem poleceń, rozumiał je i umiał powtórzyć. Tego będzie od niego wymagać edukacja przedszkolna w grupie rówieśniczej,

Trzylatek w grupie. Oswajajmy dziecko z regułami współpracy z innymi

Kolejny element współpracy z grupą, który przyswoić będzie musiał trzylatek, to umiejętność rozumienia potrzeb innych dzieci oraz radzenia sobie z własnymi emocjami. Ćwiczmy te zdolności kooperacji zabierając dziecko na plac zabaw i inicjując wspólne z rówieśnikiem stawianie babek z piasku, pożyczanie zabawki od rówieśnika w zabawie lub dzielenie się zestawem klocków. Przedszkolak to dziecko wystawiane co dzień na szereg frustracji rozwojowych, od oczekiwania na swoją kolej w stołówce lub podczas zabawy, poprzez radzenie sobie z byciem świadkiem płaczu kolegi, czy też z koniecznością zakończenia zabawy na czas. Jeśli dziecko dobrze radzi sobie z tego typu bodźcami społecznymi, oznacza to, że jego dojrzałość przedszkolna jest wystarczająca. Jeśli nie, warto zasięgnąć rady psychologa, który zdiagnozuje dziecięcą gotowość do przedszkolnych wyzwań. Pamiętajmy, że każde dziecko jest inne i nie ma dwu takich samych scenariuszy dzieciństwa. Nie wywierajmy więc presji, lecz towarzyszmy trzylatkowi w osiąganiu kolejnych progów rozwojowych.