Dla osób, które nie mają wielkiego obycia w marketingu internetowym te dwa pojęcia mogą być tożsame oraz oznaczać to samo. Tak jednak nie jest, pozycjonowanie i SEO to dwie, zupełnie różne czynności. Warto jednak poznać różnicę między tymi pojęciami, by nasze działania, których celem jest wysoka pozycja w Google, były bardziej świadome i skuteczne.
Naszą drogę rozpoczynamy od wpisania frazy pozycjonowanie Wrocław w wyszukiwarce Google, a następnie przystępujemy do rozmowy ze specjalistą w tej dziedzinie.
SEO - czym jest?
Skrót ten przewija się przez wszystkie branżowe magazyny, oferty tysięcy agencji, a finalnie odmieniany jest przez klientów przez wszystkie przypadki. SEO (z ang. search engine optimization) to proces optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek - głównie mowa tutaj o wyszukiwarce Google.
Działania te podejmowane są w jednym celu: poprawie pozycji witryny w wynikach wyszukiwań - im wyższa pozycja tym więcej wejść organicznych na stronę www. Odnosi się do oczywiście do konkretnych słów kluczowych, które mają ścisły związek z prowadzonym biznesem, blogiem, czy też witryną internetową. Przykładowo, jeśli prowadzimy agencję zajmującą się pozycjonowaniem stron we Wrocławiu, obszarem naszych zainteresowań będzie wysoka pozycja na frazy typu pozycjonowanie Wrocław, SEO Wrocław, czy też pozycjonowanie dla firm Wrocław.
SEO obejmuje szereg działań, które są podejmowane, by osiągnąć wyznaczony cel. Optymalizacja strony przebiega na kilku etapach, na których dokonuje się zmian w kodzie strony, w treściach na niej publikowanych, czy też w linkach zamieszczonych na witrynie. Skuteczne działania przekładają się na większy ruch organiczny.
Jakie są elementy SEO?
- optymalizacja treści na stronie,
- optymalizacja kodu,
- optymalizacja linków wewnętrznych,
- optymalizacja linków przychodzących.
SEO jest elementem pozycjonowania
Pozycjonowanie to pojęcie znacznie szersze, które chętnie używają w swojej komunikacji agencje reklamowe. Tego rodzaju usługa ma na celu poprawę pozycji witryny internetowej w wynikach wyszukiwań, a składa się na nią szereg działań - w tym SEO. Oprócz działań mających na celu optymalizację witryny, do pozycjonowania zalicza się również działania content marketing, link building, czy też badanie zachowań użytkowników.
Jak widać, pozycjonowanie jest pojęciem znacznie szerszym, ponieważ w jednej definicji zawiera się szereg działań. Odnoszą się one zarówno do witryny (optymalizacja strony), jak i do czynności wykonywanych na zewnątrz (content marketing, link building). Konieczne jest również regularne badanie efektów swojej pracy, w której pomagają dane oraz statystyki otrzymywane z pomocą analityki internetowej.
Strategia SEO - kompleksowa praca przyniesie efekty
Przed podjęciem jakichkolwiek prac związanych z poprawą widoczności witryny w internecie, konieczne jest ustalenie odpowiedniej strategii SEO. Mimo, że w nazwie tego dokumentu (tak, strategia jest dokumentem, który powinien być wydrukowany) jest SEO, to jej zapisy powinny spoglądać na temat bardziej kompleksowo i dotyczyć bardziej pozycjonowania.
Tylko połączenie wielu działań może gwarantować sukces witryny internetowej. To, na co musimy zwrócić uwagę wskaże nam profesjonalnie przeprowadzony audyt SEO. Pozwoli on szybciej podjąć decyzję, które elementy strony muszą być poprawione w pierwszej kolejności. Jego wyniki powinny być ważnym elementem całej strategii!