Bezpieczna hulajnoga na długi weekend - wypadek w Łazach

Weekend sprzyja spacerom i przejażdżkom — pamiętajmy jednak, że hulajnoga elektryczna to nie zabawka. W Lublińcu doszło do poważnego wypadku z udziałem dziecka; przypominamy obowiązki, ograniczenia wiekowe i zasady, których złamanie może kosztować zdrowie.
- W Lublińcu (Łazy k. Strzebinia) doszło do ciężkiego wypadku dziecka — MIEJSCE: droga w kierunku Strzebinia
- Zasady i ograniczenia dla użytkowników hulajnóg — jak jeździć bezpiecznie i zgodnie z prawem
W Lublińcu (Łazy k. Strzebinia) doszło do ciężkiego wypadku dziecka — MIEJSCE: droga w kierunku Strzebinia
W trakcie długiego weekendu służby otrzymały zgłoszenie o leżącym przy drodze dziecku z widocznymi obrażeniami. Na numer alarmowy CPR wpłynęła informacja o tym zdarzeniu, a straż, pogotowie i policja potwierdziły obecność rannego 10-letniego chłopca. POSZKODOWANY: 10-letni chłopiec trafił do szpitala w stanie ciężkim.
Policjanci pracują pod nadzorem prokuratora nad ustaleniem okoliczności wypadku. Wyjaśniane jest, czy chłopiec poruszał się hulajnogą elektryczną i czy zdarzenie nastąpiło w wyniku samowypadku, napotkania przeszkody na drodze, czy też w wyniku kolizji z innym pojazdem. Dochodzenie obejmuje zabezpieczenie miejsca zdarzenia i przesłuchania świadków.
Zasady i ograniczenia dla użytkowników hulajnóg — jak jeździć bezpiecznie i zgodnie z prawem
Hulajnoga elektryczna w świetle przepisów jest środkiem transportu — to oznacza obowiązki wobec innych uczestników ruchu. Poniżej zestaw najważniejszych reguł, które dotyczą każdego użytkownika.
WIEK I DOKUMENTY: Osoba w wieku od 10 do 18 lat może legalnie kierować hulajnogą elektryczną wyłącznie posiadając kartę rowerową lub prawo jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T. Dla pełnoletnich (powyżej 18 lat) dokumenty nie są wymagane. Poruszanie się hulajnogą elektryczną po drodze publicznej przez dziecko do 10 lat jest zabronione w każdej sytuacji; wyjątek stanowi strefa zamieszkania, gdzie dziecko może jeździć tylko pod opieką osoby dorosłej.
PRĘDKOŚĆ I MIEJSCE JAZDY: Maksymalna dozwolona prędkość hulajnogi elektrycznej to 20 km/h. Kierujący jest zobowiązany korzystać z drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, gdy takie są wyznaczone w kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Jeśli brak wydzielonej drogi/pasa dla rowerów, hulajnogę należy prowadzić po jezdni, na której ruch pojazdów dopuszczalny jest przy prędkości nie większej niż 30 km/h. Gdy dopuszczalna prędkość na jezdni jest większa niż 30 km/h i nie ma drogi dla rowerów ani pasa ruchu — poruszanie się hulajnogą jest zabronione.
CHODNIK I PRZEJŚCIE DLA PIESZYCH: Korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego hulajnogą elektryczną jest dozwolone tylko wyjątkowo — gdy po jezdni poruszają się pojazdy z prędkością większą niż 30 km/h i nie ma wydzielonej drogi dla rowerów ani pasa ruchu. Jeżdżąc po chodniku należy poruszać się z prędkością zbliżoną do pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszym i nie utrudniać im ruchu.
Na przejściu dla pieszych osoba kierująca hulajnogą elektryczną podlega tym samym przepisom co rowerzysta. Przejazd przez przejście dla pieszych jest zabroniony, chyba że obok prowadzi przejazd lub ścieżka rowerowa. Aby bezpiecznie przejść na drugą stronę ulicy, należy zejść z hulajnogi i przeprowadzić ją pieszo; jazdę można wznowić dopiero po przejściu na drugą stronę.
HULAJNOGI NAPĘDZANE SIŁĄ MIĘŚNI: Zwykłe hulajnogi (bez silnika) traktowane są prawnie jak pojazdy wspomagające ruch, a osoba na nich poruszająca się jest kwalifikowana jako pieszy — wobec tego przepisy dotyczące hulajnóg elektrycznych ich nie obowiązują.
ZAKAZY I OGRANICZENIA BEZPIECZEŃSTWA: Zabronione jest przewożenie innych osób, zwierząt i ładunków na hulajnodze elektrycznej. Kierowanie hulajnogą w stanie nietrzeźwości lub po użyciu środka działającego podobnie jest również zakazane.
Odpowiedzialna postawa użytkowników hulajnóg to element bezpieczeństwa całej ulicy — szanujmy innych uczestników ruchu i stosujmy się do zasad, by unikać tragedii podobnych do tej z Łazów koło Strzebinia.
Na podstawie: KMP w Sosnowcu
Autor: krystian