Sosnowiec testuje autobus na wodór: przyszłość komunikacji miejskiej?
Nowatorskie rozwiązania technologiczne dotarły do Zagłębia w postaci testów autobusu napędzanego wodorem. Inicjatywa ta, zwiastująca ekologiczną rewolucję w transporcie miejskim, wprowadza mieszkańców Sosnowca w nową erę mobilności.
  1. PKM Sosnowiec rozpoczyna testy polskiego autobusu wodorowego o nazwie NesoBus, stworzonego przez polskie przedsiębiorstwa.
  2. Autobus, zdolny do przewozu 93 osób, w tym 37 na miejscach siedzących, będzie testowany na trzech liniach miejskich.
  3. Autobus charakteryzuje się wysoką efektywnością – zużyciem około 8 kg wodoru na 100 km oraz zasięgiem do 450 km.
  4. Premiera NesoBusa miała miejsce 30 maja 2022 roku, a obecnie jest testowany w ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
  5. Prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński, wyraża entuzjazm związany z testami i podkreśla zeroemisyjność pojazdu.
  6. Maciej Nietopiel z NesoBusa oraz Robert Kazimirski, kierowca testujący pojazd, opisują zalety technologiczne i komfort jazdy.
  7. Podkreślona zostaje ekologiczność pojazdu, który wykorzystuje zielony wodór i emituje jedynie parę wodną.

Zagłębie Dąbrowskie staje się miejscem, gdzie technologia spotyka się z ekologią, dzięki innowacyjnemu projektowi testów autobusu wodorowego NesoBus. Inicjatywa ta, będąca wspólnym przedsięwzięciem Grupy Polsat Plus i ZE PAK, wprowadza na ulice Sosnowca pojazd, który może przewieźć do 93 pasażerów, z czego 37 na miejscach siedzących. Jest to wyraz poszukiwania zrównoważonych rozwiązań w miejskim transporcie publicznym.

„Lubimy sprawdzać nowe rozwiązania. Mamy już kilkadziesiąt autobusów elektrycznych, typu plug-in czy hybryd. Teraz czas sprawdzić możliwości autobusu napędzanego wodorem” – mówi Marek Pikuła, prezes PKM-u Sosnowiec. To zdecydowane kroki w kierunku redukcji emisji spalin i poprawy jakości powietrza w mieście.

Testy, przeprowadzane na trzech liniach miejskich, mają na celu ocenę efektywności i wydajności autobusu w warunkach miejskich. Z raportów wynika, że pojazd jest zdolny do pokonania 450 km na jednym tankowaniu, które trwa jedynie 15 minut.

„Bardzo czekam na wyniki i raport przygotowany przez PKM Sosnowiec. Sam pojazd prezentuje się bardzo dobrze. Co najważniejsze, to zeroemisyjny pojazd, który nie emituje spalin i oczyszcza powietrze” – podkreśla Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.

Takie innowacje jak NesoBus, wykorzystujące zielony wodór, są kluczowe dla przyszłości urbanistycznej mobilności. „Autobus wodorowy tak naprawdę jest autobusem elektrycznym. Posiada własną „mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca na bieżąco silniki elektryczne. Nie ma żadnego procesu spalania” – wyjaśnia Maciej Nietopiel, prezes NesoBusa, wiceprezes zarządu w ZE PAK SA.

Ekologiczne podejście do transportu publicznego, jakie reprezentuje NesoBus, otwiera nowe perspektywy dla poprawy jakości życia mieszkańców miast, redukując emisję szkodliwych substancji, w tym tlenków azotu czy drobnych pyłów PM 2,5. „To bardzo komfortowy autobus, który łatwo się prowadzi. Można go porównać do klasycznego autobusu elektrycznego” – dodaje Robert Kazimirski, kierowca testujący pojazd.

Próby wdrażania autobusów wodorowych w ramach miejskiego transportu publicznego w Sosnowcu stanowią ważny krok w kierunku ekologicznej przyszłości i mogą stać się wzorem do naśladowania dla innych miast dążących do zrównoważonego rozwoju.


Na podst. UM Sosnowiec