Sosnowiec testuje autobus na wodór: przyszłość komunikacji miejskiej?

Nowatorskie rozwiązania technologiczne dotarły do Zagłębia w postaci testów autobusu napędzanego wodorem. Inicjatywa ta, zwiastująca ekologiczną rewolucję w transporcie miejskim, wprowadza mieszkańców Sosnowca w nową erę mobilności.
- PKM Sosnowiec rozpoczyna testy polskiego autobusu wodorowego o nazwie NesoBus, stworzonego przez polskie przedsiębiorstwa.
- Autobus, zdolny do przewozu 93 osób, w tym 37 na miejscach siedzących, będzie testowany na trzech liniach miejskich.
- Autobus charakteryzuje się wysoką efektywnością zużyciem około 8 kg wodoru na 100 km oraz zasięgiem do 450 km.
- Premiera NesoBusa miała miejsce 30 maja 2022 roku, a obecnie jest testowany w ramach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
- Prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński, wyraża entuzjazm związany z testami i podkreśla zeroemisyjność pojazdu.
- Maciej Nietopiel z NesoBusa oraz Robert Kazimirski, kierowca testujący pojazd, opisują zalety technologiczne i komfort jazdy.
- Podkreślona zostaje ekologiczność pojazdu, który wykorzystuje zielony wodór i emituje jedynie parę wodną.
Zagłębie Dąbrowskie staje się miejscem, gdzie technologia spotyka się z ekologią, dzięki innowacyjnemu projektowi testów autobusu wodorowego NesoBus. Inicjatywa ta, będąca wspólnym przedsięwzięciem Grupy Polsat Plus i ZE PAK, wprowadza na ulice Sosnowca pojazd, który może przewieźć do 93 pasażerów, z czego 37 na miejscach siedzących. Jest to wyraz poszukiwania zrównoważonych rozwiązań w miejskim transporcie publicznym.
Lubimy sprawdzać nowe rozwiązania. Mamy już kilkadziesiąt autobusów elektrycznych, typu plug-in czy hybryd. Teraz czas sprawdzić możliwości autobusu napędzanego wodorem” mówi Marek Pikuła, prezes PKM-u Sosnowiec. To zdecydowane kroki w kierunku redukcji emisji spalin i poprawy jakości powietrza w mieście.
Testy, przeprowadzane na trzech liniach miejskich, mają na celu ocenę efektywności i wydajności autobusu w warunkach miejskich. Z raportów wynika, że pojazd jest zdolny do pokonania 450 km na jednym tankowaniu, które trwa jedynie 15 minut.
Bardzo czekam na wyniki i raport przygotowany przez PKM Sosnowiec. Sam pojazd prezentuje się bardzo dobrze. Co najważniejsze, to zeroemisyjny pojazd, który nie emituje spalin i oczyszcza powietrze” podkreśla Arkadiusz Chęciński, prezydent Sosnowca.
Takie innowacje jak NesoBus, wykorzystujące zielony wodór, są kluczowe dla przyszłości urbanistycznej mobilności. Autobus wodorowy tak naprawdę jest autobusem elektrycznym. Posiada własną mini-elektrownię”. Fizycznie wodór ze zbiornika łączy się z tlenem pobranym z powietrza i wytwarzana jest energia elektryczna zasilająca na bieżąco silniki elektryczne. Nie ma żadnego procesu spalania” wyjaśnia Maciej Nietopiel, prezes NesoBusa, wiceprezes zarządu w ZE PAK SA.
Ekologiczne podejście do transportu publicznego, jakie reprezentuje NesoBus, otwiera nowe perspektywy dla poprawy jakości życia mieszkańców miast, redukując emisję szkodliwych substancji, w tym tlenków azotu czy drobnych pyłów PM 2,5. To bardzo komfortowy autobus, który łatwo się prowadzi. Można go porównać do klasycznego autobusu elektrycznego” dodaje Robert Kazimirski, kierowca testujący pojazd.
Próby wdrażania autobusów wodorowych w ramach miejskiego transportu publicznego w Sosnowcu stanowią ważny krok w kierunku ekologicznej przyszłości i mogą stać się wzorem do naśladowania dla innych miast dążących do zrównoważonego rozwoju.
Na podst. UM Sosnowiec
Autor: krystian