Co jakiś czas sosnowieccy policjanci otrzymują zgłoszenia dotyczące oszustw popełnianych pod tak zwaną „legendą” -„wnuczka”, „policjanta”, „prokuratora”, „funkcjonariusza CBŚP”, których ofiarą padli seniorzy. Oszuści bardzo często podają się także za pracowników banku.
Policjanci apelują o ostrożność!
Przypominamy, w jaki sposób należy się zachować w przypadkach, gdy otrzymamy niespodziewany telefon:
Rozmówca podaje się za bliską osobę, członka rodziny, funkcjonariusza CBŚP, policjanta, prokuratora i informuje, że bliski seniora uległ wypadkowi, jest chory, bądź popełnił przestępstwo. Jedynym wyjściem jest oczywiście przekazanie pieniędzy.
- Nie ufajmy osobom, które telefonicznie podają się za krewnych lub ich przyjaciół. Prawdziwi prokuratorzy, policjanci czy inni funkcjonariusze nigdy nie informują telefonicznie o prowadzonych działaniach i nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy. Tak działają oszuści!
- Nigdy nie przekazujmy pieniędzy osobom, których nie znamy. Gdy ktoś dzwoni w takiej sprawie i mamy wątpliwości, koniecznie skontaktujmy się z Policją dzwoniąc pod numer alarmowy 112 lub 997!
- Zawsze potwierdzajmy „prośbę o pomoc”, kontaktując się bezpośrednio ze swoimi bliskimi!
Rzekomy pracownik banku kontaktuje się z numeru telefonu, który wyświetla się jako infolinia banku i informuje seniora, że jego pieniądze są zagrożone. Musi szybko je wypłacić bądź przekazać na inny rachunek bankowy. Ma to być jedyny sposób na to, by ich nie stracić.
- Pamiętajmy, że pracownik banku nigdy nie poprosi nas o wypłatę i przekazanie pieniędzy!
- W tym przypadku, należy natychmiast zakończyć rozmowę i skontaktować się z numerem alarmowym! Oszuści w prosty sposób potrafią podszywać się pod każdy numer telefonu!
Apelujemy do członków rodziny! Informujmy osoby starsze o zagrożeniach, z jakimi mogą mieć do czynienia!