Najpopularniejsze wiadomości i informacje dla miasta Sosnowiec

Regulator ciśnienia pompy paliwa - objawy awarii

Regulator ciśnienia paliwa to niewielki element, który odgrywa istotną rolę w układzie zasilania paliwem. Ta część ma za zadanie dostosować ciśnienie paliwa do tzw. podciśnienia, które w określonym momencie jest w kolektorze ssącym. Co to oznacza? Mówiąc wprost, specjalny regulator pracuje nad zwiększeniem lub zmniejszeniem ciśnienia paliwa, w zależności od aktualnej potrzeby. Jeśli ten podzespół ulegnie awarii, może dojść do spadku mocy, a więc również pogorszenia się pracy silnika oraz uszkodzenia jego elementów. Niestety, taką usterkę często trudno jest właściwie zdiagnozować. 

Jak działają regulatory ciśnienia paliwa?

Regulatory ciśnienia paliwa są jednym z najważniejszych elementów zespołu wtryskowego, który współpracuje ściśle z kolektorem ssącym. Cały podzespół ma kształt cylindryczny. Składają się na niego metalowa obudowa z uzwojeniem oraz rdzeniem elektromagnesu i kulką zaworu. Paliwo jest doprowadzane pod ciśnieniem a następnie trafia do niego poprzez tzw. otwór wlotu. Jeżeli ciśnienie przekroczy wskazaną wartość maksymalną, zawór wylotu zostanie otwarty a benzyna, która nie uległa spaleniu, wróci do baku samochodu. Podczas tego procesu musi zostać zachowana ustalona różnica między ciśnieniem bezwzględnym w kolektorze dolotowym a ciśnieniem paliwa znajdującym się w obwodzie zasilającym. Benzyna "wydzielana" jest całkowicie niezależnie od panującego w danym momencie ciśnienia w kolektorze. Regulator ciśnienia paliwa ma także za zadanie sprawić, aby opary z benzyny nie wytwarzały pęcherzyków powietrznych w przewodzie paliwowym przy nagrzanym silniku.

Regulator ciśnienia paliwa - symptomy awarii

Regulator ciśnienia paliwa objawy awarii - jakie możemy wyszczególnić? Na szczęście nie jest to podzespół, który ulega częstym awariom. Regulator ciśnienia paliwa, jak każdy inny element mechaniczny, ulega jednak z czasem zużyciu. Zazwyczaj może dojść do niego wówczas, kiedy auto osiągnie przebieg około 200 do 200 tys. km. Podczas standardowego użytkowania samochodu, dystans tej wielkości zostaje pokonany po mniej więcej dziesięciu latach. Regulatory ciśnienia paliwa mogą jednak zużyć się znacznie wcześniej, jeżeli w układzie paliwowym często będą występować różnego rodzaju zanieczyszczenia, które mogą się do niego dostać podczas korzystania z usług warsztatów, nieprzestrzegających zasad higienicznych podczas wykonywania napraw. 

Zniszczone regulatory ciśnienia nie mają wpływu na zredukowanie ciśnienia, dlatego jeżeli silnik osiągnie zbyt wysokie ciśnienie - zostanie zalany paliwem. Jednym z najczęstszych objawów uszkodzenia jest wyczuwalna woń niespalonego paliwa, którą można poczuć z rury wydechowej. Podczas pracy na zmniejszonym ciśnieniu, samochód często będzie tracił moc. Dodatkowo, uruchomienie ciepłego lub zimnego silnika będzie sprawiało trudności. Komputer pokładowy w aucie może zmniejszyć obroty silnika do dwóch tysięcy na minutę. Inną wskazówką awarii jest paląca się na tablicy rozdzielczej kontrolka z symbolem układu wtryskowego. W trakcie kontaktu z paliwem, które nie zostało spalone, może dojść także do uszkodzenia katalizatora, które będzie zasygnalizowane kontrolką "check engine" podczas przekroczenia określonej prędkości (przeczytaj także: wycięcie katalizatora). W trakcie jazdy prędkość będzie mniejsza z każdym kilometrem. 

Warto jednak wiedzieć, iż podobne objawy mogą występować nie jedynie podczas jazdy z uszkodzonym regulatorem ciśnienia, ale również w przypadku awarii pompy paliwowej (tutaj jedynym rozwiązaniem jest już tylko wymiana pompy paliwa) lub zatkanych filtrów.

Wymiana regulatora ciśnienia paliwa

Niestety nie ma możliwości, aby naprawić regulator ciśnienia paliwa, który uległ awarii. Jedynym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest wymienienie całego podzespołu na nowy (lub używany, ale całkowicie sprawny). Produkt tego rodzaju zakupisz w sklepie z częściami samochodowymi. Pomocny może się także okazać sprawdzony sklep internetowy. Do wymiany, poza podzespołem, potrzebne będą również specjalne uszczelki. Zamontowanie nowego elementu jest możliwe z wykorzystaniem podstawowych narzędzi takich jak klucze oczkowe czy śrubokręt. Zanim przystąpisz do naprawy, upewnij się, czy kluczyk w zapłonie jest umiejscowiony na pozycji stop. Następnie odłącz zacisk bieguna ujemnego akumulatora. W znacznej części samochodów regulatory ciśnienia paliwa są zamocowane do silnika przy użyciu metalowych obejm i znajdują się na zakończeniu listwy wtryskowej. Po zdjęciu obejmy trzeba odpiąć wężyki, które są doprowadzone do regulatora a następnie wyjąć cały podzespół, obracając go w lewo i w prawo a jednocześnie lekko pociągać do siebie. Podczas demontażu nie wolno stosować zbyt dużej siły. Kolejnym krokiem jest całkowite oczyszczenie miejsca, w którym znajdował się stary regulator. Warto także nasmarować je tłustym specyfikiem (np. wazeliną). Następnie trzeba założyć czujnik, dołączyć wężyki i przymocować obudowę a na końcu podłączyć ujemny zacisk akumulatora oraz włączyć i wyłączyć zapłon. Ostatnia czynność wymiany to uruchomienie silnika i zwiększenie obrotów do około 4 tysięcy na minutę. Jeżeli nie wystąpiły żadne niepożądane wycieki, cała operacja zakończyła się sukcesem. Choć wymiana regulatora ciśnienia paliwa nie jest bardzo skomplikowana, jeśli nie jesteś do końca pewien, czy uda Ci się to zrobić- lepiej udaj się do warsztatu mechanicznego.