W przyszłym tygodniu do Sosnowca dotrze pierwszy z 14 zamówionych przez PKM Sosnowiec autobusów elektrycznych. Nowe „elektryki” PKMu zadebiutują w nowym malowaniu, zgodnym z wytycznymi ZTM.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu zamówiło czternaście autobusów elektrycznych marki Solaris za 41 mln zł. Wśród nich pięć będzie przegubowych, (debiut tego typu pojazdów w barwach PKM-u), a dziewięć kolejnych 12-metrowych. Ostatni z 14 „elektryków” pojawi się w bazie PKM-u na przełomie sierpnia i września.
Oprócz autobusów umowa obejmuje montaż trzech ładowarek pantografowych oraz osiem ładowarek podobnych do tej, z której PKM korzysta w tej chwili przy ulicy Mościckiego. Każdy z autobusów będzie wyposażony w kilka kamer monitoringu, klimatyzację, ładowarki USB, wi-fi, a także system zliczania pasażerów, elektroniczne tablice informacyjne i zapowiedzi głosowe. Nowością w pojazdach PKM Sosnowiec będzie inny kolor obicia miejsc dla osób z niepełnosprawnościami, seniorów oraz dzieci z opiekunami.
PKM Sosnowiec, jako pierwsza firma w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii już od kwietnia 2018 roku korzysta z trzech 12-metrowych elektrycznych autobusów firmy Solaris Bus & Coach kupionych za ponad 7,6 mln zł. Autobusy przejechały setki tysięcy kilometrów, a jesienią w sumie będzie to już milion kilometrów. - Gdy pierwszy z naszych autobusów pokonał barierę 100 tysięcy kilometrów mówiłem, że wykorzystujemy je przez 7 dni w tygodniu, po około 21 godzin. Nic się nie zmieniło, nadal są w niemal ciągłej eksploatacji. Jesteśmy z nich bardzo zadowoleni – podkreśla Piotr Drabek, dyrektor techniczny PKM Sosnowiec.
Już wiadomo na jakich liniach będą kursowały nowe autobusy. W sumie będzie to 11 linii (34, 90, 100, 160S, 182, 188, 299, 723, 818 i 902N) jeżdżących po Sosnowcu, Katowicach, Dąbrowie Górniczej, Będzinie, Czeladzi i Wojkowicach. – Nowe pojazdy mają większe możliwości. Te, które obecnie użytkujemy na jednym ładowaniu pokonują ok 140 km, a nowe spokojnie przejadą 180 km przy założeniu, że pozostawimy w akumulatorach jeszcze 20% mocy – tłumaczy dyrektor Drabek.
Zanim pierwszy z nowych elektryków wyjdzie na regularne kursy, najpierw przejdzie odbiory i przez dwa tygodnie będzie odbywał jazdy testowe, które będą też służyły jako szkolenie dla kierowców. Zmieni się malowanie autobusów. Biało-czerwony kolor zostanie zastąpiony przez żółty, zgodny z systemem identyfikacji ZTM. Takie barwy będą otrzymywały jedynie nowe pojazdy.