Rusza największa miejska inwestycja drogowa!

Nie ma odwrotu. Umowa na przebudowę skrzyżowania DK94 i ulicy Długosza podpisana. Wykonawcą wartej 99.873.100 zł inwestycji będzie będzińska firma Banimex.

- Śmiało możemy powiedzieć, że to jedna z najważniejszych, jeśli nie najważniejsza inwestycja droga w Sosnowcu, a co za tym idzie najdroższa – uśmiechał się podczas podpisania umowy prezydent Sosnowca, Arkadiusz Chęciński.

Pod koniec października okazało się, że najtańszą ofertę złożyło konsorcjum spółek z grupy Berger Bau (109.925.400 zł) niewiele wyższa była oferta będzińskiego Banimeksu (110.248.100 zł). Pozostałe oferty opiewały na 115.346.512 zł (Budimex), 133.741.976 zł (Drogopol-ZW), 143 mln zł (IMB Podbeskidzie) oraz Strabag (149.396.312 zł).

Wykonawca przebudowy został wyłoniony w dwustopniowym przetargu. Najpierw poznano kwoty za jakie poszczególni oferenci są w stanie podjąć się zadania (znajdują się wyżej), a potem firmy mogły obniżyć kwotę w czasie elektronicznej aukcji. W czasie grudniowej aukcji najlepszą ofertę złożyła firma Banimex (99.873.100 zł), która była wyższa od oferty Berger Bau (99.885.000 zł) o zaledwie 11.900 zł. Postępowanie było kontrolowane przez Urząd Zamówień Publicznych, który nie wniósł żadnych uwag.

- W miejscu istniejącego obecnie skrzyżowania powstanie dwupoziomowe z rondem w ciągu drogi ul. Długosza, które będzie przebiegało nad poprowadzoną w wykopie trasą DK94. Zjazd i wjazd pomiędzy drogami będzie zapewniony poprzez system bezkolizyjnych łącznic – tłumaczy prezydent Chęciński.

Projekt przebudowy obejmuje nie tylko skrzyżowania, ale również spory fragment dróg.

- Powstanie 1,3 km nowej DK94 od wysokości stacji benzynowej Shell (jadąc od strony Dąbrowy Górniczej), aż do zjazdu na wiadukt w ciągu ulicy 3 Maja. Wyremontowany zostanie również 300-metrowy fragment ulicy Długosza. Przebudowa obejmuje również budowę ekranów wzdłuż jezdni w obu kierunkach, zarówno w stronę Katowic, jak i Krakowa, co znacznie ograniczy uciążliwy poziom hałasu w tamtym rejonie – dodaje Jeremiasz Świerzawski, zastępca prezydent miasta odpowiedzialny m.in. za inwetycje.

Sosnowiec na realizację przebudowy otrzymał  74 mln zł (koszty kwalifikowane dofinansowania w ramach konkursu dla działania 4.2 Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących poza siecią drogową TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020; Priorytet: IV Infrastruktura drogowa dla miast).

Termin realizacji inwestycji jest ściśle określony i zadanie musi być wykonane do 31 grudnia 2020 roku. – W ciągu siedmiu dni od podpisania umowy teren zostanie przekazany wykonawcy. W związku z tym, że tak jak wspominaliśmy będzie to największa inwestycja droga w mieście nie obędzie się bez utrudnień. Dlatego już dziś przepraszamy i prosimy mieszkańców o wyrozumiałość. Część prac będzie odbywała się „pod ruchem”, ale będzie taki etap, kiedy ruch lokalny w tym miejscu będzie wstrzymany. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że ruch na trasie będzie utrzymany. Na bieżąco będziemy informować mieszkańców, m.in. za pośrednictwem naszej strony internetowej o organizacji ruchu w tym miejscu. Na początek wykonawca musi zabezpieczyć  wszystkie sieci, które znajdują się w tym miejscu, tak aby bezpiecznie przystąpić do dalszych prac – wyjaśnia Jeremiasz Świerzawski.

Droga krajowa nr 94 jest najlepszą alternatywą dla kierowców całej aglomeracji, którzy wybierają właśnie to połączenie z Krakowem. Realizacja zadania przyczyni się do upłynnienia ruchu na głównym ciągu DK94, co pozwoli zwiększyć przepustowość oraz znacząco poprawi stan środowiska naturalnego poprzez zmniejszenie emisji zanieczyszczeń, w tym gazów cieplarnianych do atmosfery pochodzącą z transportu. Również w znaczący sposób ograniczy emisję hałasu oraz drgań.