Auto gaz Katowice wtryskowe generacje instalacji LPG

3 min czytania
Auto gaz Katowice  wtryskowe generacje instalacji LPG

Aktualnie stale obserwujemy rosnące ceny benzyny i oleju napędowego, co powoduje wzrost zainteresowania samochodami, które zasilane są paliwami alternatywnymi. Zastosowanie innego rodzaju paliwa do zasilania samochodów jest jednym z kierunków zmian, który ma prowadzić do obniżenia kosztów eksploatacji oraz obniżenia emisji substancji szkodliwych. Auto gaz Katowice oferuje alternatywne rozwiązania zasilania silników benzynowych poprzez zamontowanie instalacji na gaz.

Obecnie istnieje możliwość zastosowania pięciu generacji instalacji LPG, które różnią się sposobem podawania LPG do komory spalania oraz sterowania instalacją. Zależnie od rodzaju silnika dobiera się odpowiednią generację. Instalacje mieszalnikowe są najprostszymi instalacjami, natomiast bardziej skomplikowane są instalacje wtryskowe.

Wtryskowe układy zasilania LPG:

Układ zasilania LPG III generacji zwany instalacją wtryskową umożliwiającą ciągły wtrysk gazu w fazie lotnej.

Składa się z następujących elementów:

  • zaworu tankowania,
  • zbiornika gazu,
  • wielozaworu,
  • elektrozaworu gazowego,
  • reduktora-parownika,
  • dozatoru,
  • dystrybutora,
  • przełącznika rodzaju zasilania,
  • emulatora wtryskiwaczy,
  • sterownika elektronicznego,
  • katalizatora spalin,
  • sondy lambda.

W instalacji LPG III generacji wykorzystywane jest wielopunktowe podawanie gazu LPG do układu dolotowego w pobliżu zaworów dolotowych. Takim rozwiązaniem znacząco zwiększono precyzję dawkowania w porównaniu z instalacjami LPG I i II generacji. Instalacja trzeciej generacji może być zastosowana w pojazdach wyposażonych w katalizator i sondę lambda.

Układ zasilania LPG IV generacji zwany instalacją wtryskową umożliwiającą sekwencyjny wtrysk gazu w fazie lotnej.

  • zaworu tankowania,
  • zbiornika gazu,
  • wielozaworu,
  • elektrozaworu gazowego,
  • reduktora-parownika,
  • filtra fazy gazowej,
  • listwy wtryskiwaczy z czujnikami temperatury i ciśnienia gazu,
  • przełącznika rodzaju zasilania,
  • kalibrowanych dyszy,
  • sterownika elektronicznego,
  • katalizatora spalin,
  • sondy lambda.

Układ LPG IV generacji szybko wyparł instalacje III generacji, ze względu na zastosowany ciągły wtrysk gazu na rzecz sekwencyjnego wtrysku gazu.

Układ zasilania LPG V generacji zwany instalacją wtryskową umożliwiającą sekwencyjny wtrysk gazu w fazie ciekłej.

  • zaworu tankowania,
  • zbiornika gazu,
  • pompy gazu z wielozaworem,
  • regulatora ciśnienia,
  • wtryskiwacza,
  • sterownika elektronicznego,
  • przełącznika rodzaju zasilania.

W układzie zasilania V generacji gaz w fazie ciekłej jest tłoczony pompą, a nie jak w poprzednich generacjach przemieszcza się ze zbiornika do reduktora pod własnym ciśnieniem. Takie rozwiązanie powoduje, że nie zmienia się natężenie przepływu medium w zależności od temperatury zewnętrznej. Ważną innowacją w stosunku do poprzednich rozwiązań jest również powrót do zbiornika niewykorzystanej ilości LPG w stanie ciekłym. Instalacje LPG V generacji cechują się najbardziej precyzyjnym dawkowaniem. Ze względu na konstrukcje, sposób sterowania i wykorzystane sygnały sterujące najmniej precyzyjne sterowanie dawką LPG było w instalacjach I generacji natomiast najbardziej precyzyjne w instalacjach V generacji.

W poprzednich generacjach LPG gaz przemieszcza się ze zbiornika do reduktora pod własnym ciśnieniem panującym w zbiorniku. W okresie zimowym przy minusowych temperaturach ciśnienie bywa tak niskie, że gaz nie dochodzi do silnika. W instalacji piątej generacji problem ten został wyeliminowany.

Niska cena gazu obniża koszt eksploatacji samochodu osobowego, co umożliwia bardziej intensywne jego wykorzystanie. Ponadto paliwa gazowe charakteryzują się znacznie niższą emisją toksycznych składników spalin, tym samym są bardziej przyjazne dla środowiska. Należy zatem spodziewać się, że im nowocześniejsza konstrukcja tym powinna być bardziej ekologiczna.

Autor: Zewnętrzny materiał partnerski

otososnowiec_kf