Najpopularniejsze wiadomości i informacje dla miasta Sosnowiec

Obowiązek meldunkowy w pigułce

Dawniej to, że w miejscu zamieszkania trzeba dokonać meldunku było czymś oczywistym. Teraz, kiedy wiele osób wynajmuje mieszkania, a w dodatku często je zmienia, o obowiązku meldunkowym mówi się coraz rzadziej. Czy ten jeszcze w ogóle istnieje? Na czym polega i kto musi go respektować?

Czy obowiązek meldunkowy jeszcze istnieje?

Mimo że deweloperzy w Sosnowcu mają w ofercie wiele ciekawych mieszkań, mnóstwo osób zamiast kupić nieruchomość, decyduje się ją wynająć. Są osoby, które nie chcą całe życie mieszkać w jednym miejscu i często się przeprowadzają. W takim przypadku zdarza się, że zapominają zmienić miejsce zameldowania. Funkcjonuje też obiegowa opinia, że obowiązek meldunkowy został już dawno zniesiony. Niestety, nic bardziej mylnego. Obowiązek meldunkowy wciąż istnieje, co oznacza, że każda osoba mieszkająca pod danym adresem, powinna być pod nim zameldowana.

Skąd przekonanie, że obowiązek meldunkowy został zniesiony? Przede wszystkim ze względu na fakt, że rzeczywiście był taki projekt, ale ostatecznie nie został wcielony w życie. Co więcej, mimo że obowiązek istnieje, rzadko kiedy się go weryfikuje. Mając tego świadomość, wiele osób go nie respektuje, twierdząc, że szkoda na to ich czasu.

Obowiązek meldunkowy istnieje i dotyczy zarówno osób, które mieszkają pod danym adresem na stałe, jak i czasowo. W zależności od tego, jak długo będzie trwał nasz pobyt w konkretnym miejscu, powinniśmy dokonać meldunku stałego lub meldunku na pobyt czasowy. Co ważne, meldunek jest konieczny zawsze, gdy planujemy pozostać gdzieś na dłużej niż 3 miesiące.

Kiedy i jak powinniśmy się zameldować?

Deweloperzy w Sosnowcu mają w swojej ofercie wiele mieszkań, które są odpowiednie pod wynajem. Jeśli myślimy o tym, żeby zainwestować na rynku nieruchomości, powinniśmy orientować się nieco w przepisach. Pod tym względem warto wiedzieć kiedy i jak pod danym miejscem zamieszkania należy się zameldować. W ten sposób będziemy mogli podpowiedzieć naszym przyszłym najemcom jak to zrobić. Poza tym wiedza ta może przydać się również i nam.

Tak jak już wspomnieliśmy, meldunek jest konieczny zawsze, kiedy planujemy pozostać pod danym adresem na dłużej niż 3 miesiące. W zależności od tego, czy ma być to nasze stałe miejsce zamieszkania czy jedynie czasowe, musimy zameldować się na pobyt stały lub pobyt czasowy. Można zrobić to w urzędzie gminy lub przez Internet za pośrednictwem platformy ePUAP. Zarówno w jednym, jak i drugim przypadku formalności można załatwić od ręki. Żeby dokonać meldunku przez Internet trzeba jednak posiadać profil zaufany, za pomocą którego będziemy mogli potwierdzić swoją tożsamość.

Dokumentami niezbędnymi do zameldowania jest dowód osobisty lub paszport, a także dokument potwierdzający prawo do lokalu. W przypadku, kiedy jesteśmy właścicielami mieszkania, wystarczy okazać w urzędzie akt notarialny albo odpis z księgi wieczystej. Jeśli z kolei jesteśmy najemcami lokalu, powinniśmy okazać umowę najmu. Co istotne, w przypadku kiedy dokonujemy meldunku w wynajmowanym mieszkaniu, nie musimy posiadać do tego zgody właściciela.

Materiał powstał we współpracy z portalem RynekPierwotny.pl