Profilaktyka psychologiczna uczniów - wykłady i spektakle

Teatr Zagłębia w ramach  profilaktyki psychologicznej dla uczniów zachęca do oglądania spektakli online. Poniżej podajemy linki do pełnych rejestracji proponowanych spektakli oraz ich opisy i projekty warsztatów prowadzonych przez pedagożkę teatralną:

 

„Nowa Księga Dżungli” według Rudyarda Kiplinga w reż. Iwo Vedrala:

https://player.vimeo.com/external/498331006.hd.mp4?s=4bb82e4d2e37260706d19244c25d95364c299277&profile_id=175

Historia Mowgliego, chłopca wychowanego w dżungli przez wilki, stanowi trzon zbioru opowiadań Rudyarda Kiplinga pt.: „Księga dżungli”. To opowieść o dojrzewaniu i pokonywaniu strachu, o rozpoznawaniu swojego miejsca w świecie i o przeznaczeniu. Postanowiliśmy znaleźć inny potencjał tej klasycznej historii, uczynić ją bardziej współczesną i nieznacznie zaingerowaliśmy w treść. Naszym Mowglim będzie dziewczynka, która w magicznych okolicznościach trafi do dżungli i podejmie się pokonania Shere Khana.

 

Warsztaty:

Spektakl „Nowa Księga Dżungli” zachęca do stawiania pytań o pokonywanie strachu, o rozpoznawanie swojego miejsca w świecie i o to, czym dzisiaj jest odwaga. Podczas warsztatów śledzimy losy i motywacje bohaterki naszego spektaklu. Spotkanie polega na wspólnej zabawie w odkrywanie wątków poruszanych w spektaklu oraz zbliżaniu do siebie rzeczywistości scenicznej i rzeczywistości odbiorcy. Przyglądamy się przedstawieniu z różnych perspektyw i - w miarę możliwości stwarzanych warunkami online - podejmujemy także działania praktyczne.

Warsztaty dla uczniów i uczennic klas 3-6.

Czas trwania: 45 min. (online) 75 min. (na żywo)

 

„Ślub” W. Gombrowicza w reż. Radosława Rychcika:

https://player.vimeo.com/external/500929116.hd.mp4?s=dd5e03042ffff7ba19b6f1e704212efcfefc193f&profile_id=175

 

Wyśniony powrót Henryka do domu ma przynieść pojednanie. Jest jednak inaczej, powrót syna do domu wywraca do góry nogami porządek w rodzinie. „Ślub” to opowieść inicjacyjna, w której syn detronizuje ojca, by sam udzielić sobie ślubu. To opowieść o zmianie porządku, o zmianie naszych przyzwyczajeń. Ta opowieść to dyskusja o współczesnym modelu rodziny.

 

Gombrowicz zaczął tworzyć „Ślub” już w Argentynie, po wielu latach niepisania po polsku. Na rodzinę (swoją?) patrzył więc jakby przez sen i z pewnego oddalenia. Po trudnym procesie tłumaczenia na hiszpański „Ferdydurke”, nie chciał wracać do prozy. Postawił na dramat. Do zagadnienia podszedł po swojemu: „usiłowałem zagospodarować moją niepowagę i podchodziłem do mej anarchii z zimną premedytacją producenta”. Zamierzał stworzyć dzieło genialne. Czy raczej: genialność parodiujące, bo: „czyż jednak parodiując genialność nie dałoby się przemycić odrobinę własnej genialności?”.

 

Warsztaty:

Punktem wyjścia do warsztatów jest temat konfrontacji – bohaterowie Gombrowicza stają twarzą w twarz z własnymi demonami oraz wyobrażeniami o sobie samych i o świecie. Miotają się, łudzą, marzą o innym życiu, jednocześnie będąc niezdolnymi do dokonania jakichkolwiek zmian. Dlaczego Henrykowi tak bardzo niewygodnie w rzeczywistości i z czym się musi rozliczyć? Co oznacza powrót bohatera w rodzinne strony i z czym dla każdego z nas wiąże się „bycie w domu”? Podczas warsztatów pracujemy z fragmentami scenariusza i wykonujemy rozmaite ćwiczenia, by rzeczywistość spektaklu odnieść do codziennego życia współczesnych nastolatek i nastolatków.

Warsztaty dla uczniów i uczennic klas 7-8 oraz licealistów i licealistek. 

Czas trwania: 45 min. (online) 90 min. (na żywo)

 

„Wróg” na podstawie książki Serge'a Blocha, Davide'a Caliego w reż. Justyny Sobczyk:

https://player.vimeo.com/external/485399843.hd.mp4?s=656093c25dc61aed802aa3b93150a914feede316&profile_id=174

Czy myślałeś o tym, żeby zaprzyjaźnić się ze swoim wrogiem?

Nie?

Może dlatego, że trudno nam to sobie wyobrazić? A może często jest tak, że sami budujemy w sobie postawę wrogości wobec kogoś? Wobec obcych z innych miast czy kultur, znajomych ze szkoły albo z podwórka, a może kogoś z rodziny.

Przez dwa miesiące we współpracy z dziećmi przyglądaliśmy się temu, jak zachowujemy się w  obecności wroga, co możemy zrobić, żeby się go nie bać i znaleźć z nim wspólny język. Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie, jak bez przemocy rozbroić wroga.

Tak powstała instrukcja obsługi wroga. Przekonaj się, czy działa.

 

Na początku 2018 roku grupa artystów otworzyła w Teatrze Zagłębia Laboratorium Wroga – eksperyment teatralno-badawczy prowadzony we współpracy z dziećmi. Zespół przez dwa miesiące rozkładał konstrukcję wroga na części pierwsze, przyglądał się temu, w jaki sposób powstaje, jak się zachowujemy w jego obecności i co możemy zrobić, żeby się go nie bać. Grupa prowadziła badania zarówno w sosnowieckim teatrze, ale również w szkołach oraz na ulicach miasta. Celem było opracowanie instrukcji obsługi wroga.

 

Spektakl otrzymał nagrodę główną w kategorii Kultura i Multimedia XVIII edycji konkursu Świat Przyjazny Dziecku organizowanego przez Komitet Ochrony Praw Dziecka.

 

Warsztaty:

Przedstawienie „Wróg – instrukcja obsługi” opowiada o mechanizmach tworzenia w sobie i swojej wyobraźni postaci wroga. Chcemy, żeby prowokowało do pytań "po co nam wróg?". Co możemy zrobić, by przestać się go bać i dojść z nim do porozumienia? Jak zastąpić konflikt rozmową? Podczas warsztatów wspólnie z uczestnikami opracowujemy ich własne instrukcje obsługi wrogów.  Przyglądamy się przedstawieniu z różnych perspektyw i - w miarę możliwości stwarzanych warunkami online - podejmujemy także działania praktyczne.

Warsztaty dla uczniów i uczennic klas 4-6.

Czas trwania: 45 min. (online) 75 min. (na żywo)